Snabb korvgratäng och tankar om vad som är LCHF och inte

Korvgratäng

Min typ av snabbmat

Idag får du tips på en både god och snabb middag, lagad på mindre än 20 minuter.

Jag äter inte så ofta bacon och andra processade charkprodukter, men då och då smakar det riktigt gott med en korv med hög kötthalt, gärna lokalproducerad.

Vill du inte ha korv så blir den här rätten väldigt god även på rester av grillat kött.

Jag får ibland kritik för att jag använder äpple och även tomat som smaksättning i mina recept, det räknas inte som LCHF av en del.

Senast fick jag höra att ett recept på en kräftsallad jag publicerat på Instagram inte var helt LCHF.

I mitt sätt att äta passar det bra, jag äter sen några år tillbaka en mix av LCHF och Paleo.

Här berättar jag mer om mig och mitt val av mat.

Du kan gärna själv räkna ut den totala kolhydrathalten i den här rätten, med och utan äpple och tomater, och avgöra om det passar in i ditt sätt att leva.

Som en jämförelse kan jag tala om att äpple innehåller 8,2 g kohydrater och tomater 3,7 g kolhydrater.

Jag äter hellre det än t ex plättar med mandelmjöl som innehåller 13 g kolhydrater, som kom upp i en vidare diskussion i ämnet.

Här på Kostbevakningen.se hittar du ett bra verktyg om du vill veta vad de olika ingredienserna i mina rätter innehåller.

Korvgratäng

Korvgratäng 2 port

2 korvar med hög kötthalt

10 cocktailtomater

1 dl strimlad purjolök

½ äpple

2 msk smör

1 dl hemgjord majonnäs

1 dl grädde/kokosgrädde

2 tsk osötad senap

Salt och peppar

Skär korv, äpple och tomat i bitar. Fräs korven i smöret några minuter.

Blanda ner grönsakerna och krydda, häll över allt i en ugnsform.

Blanda ihop grädde, majonnäs och senap, häll det över korven och grönsakerna.

Gratinera på 200° i 10 minuter. Servera med en vitkålssallad.

 

LCHF Deutschland och Wellness

I helgen har jag varit hemma i Östersund och där hade jag trevlig läsning som väntade i posten.
Mina recept är som vanligt med i LCHF Deutschlands tidning och nu fick jag även juninumret av tidningen Wellness i Sydafrika.
Där är det vinter nu, så jag bidrar med min pumpasoppa från Low Carb High Fat and Paleo Slow Cooking.
Det är andra gången jag är med i en Sydafrikansk tidning, riktigt roligt då LCHF är mycket stort där men mer känt under namnet Banting.
Mina recept i Tyskland och Sydafrika...

Mina recept i Tyskland och Sydafrika…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/07/11/snabb-korvgratang-och-tankar-om-vad-som-ar-lchf-och-inte/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Håller helt med dig! Ser oftast recept som inspiration och då är det ju lätt att utesluta sådant som man inte vill eller kan äta. Ibland blir det lite löjligt när det känns som att man bryter mot lagen när man som lchf:are äter ett äpple men det anses helt ok att äta en efterrätt med sukrin, mandelmjöl och stora mängder grädde som totalt ger fler kolhydrater än ett litet hemodlat äpple 🙂

    • Ja det är konstigt hur synen på vad som är ”tillåtet” och inte varierar. Mörk choklad med 30% vitt socker är helt ok för många, men inte ett fjärdedels äpple i en sallad eller gratäng…

  2. Det är väl upp till var och en hur mycket man äter t.ex i kolhydrater. Om det ingår äpple , som här ett halvt å 2 portioner, blir ju en 1/4 per portion …så vad då? Lämna bort det då och smaksätt med något annat! Valet är ju kockens!Vem sjutton har sagt att ett recept till varje pris måste efterföljas?! Var kreativ! Själv äter jag blandnig LCHF/Paleo och anpassar det efter mina egna behov, lust och vilja 🙂 God fortsättning med dina iderika recept!

  3. Förstår mig inte på folk som kritiserar dina inspirerande recept. Om någon ingrediens inte passar, uteslut den. Eller sluta läs bloggen…


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.