Somrig lax i gräddsås

Lax i gräddsås

Lax i gräddig paprikasås 2 port

2 bitar lax à 150 g, helst viltfångad

2 msk smör

1 paprika

½ äpple

½ gul lök

2 dl grädde/kokosgrädde

1 msk pressad citron

Salt och peppar

Skär grönsaker och äpple i små tärningar.

Stek dem lätt i smöret några minuter, krydda och pressa över citron.

Häll på grädde och låt puttra några minuter.

Lägg laxbitarna i såsen och låt bräsera några minuter.

Vänd försiktigt och låt ligga några minuter till på svag värme.

Servera med kokta grönsaker och en klick smör.

Lax i paprikagräddsås med kokt morot

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/07/09/somrig-lax-i-graddsas/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej! 🙂
    Tänkte bara säga att jag som glutenintolerant (och läst att du inte äter gluten heller) inte kan äta odlad lax.
    När hälften av deras föda består av raffinerat vetegluten så påstår vissa att detta kan leda till kontaminering och i min erfarenhet så stämmer det tyvärr.

    Fått allvarlig reaktion nu flera gånger av lax och har nu bestämt mig för att helt sluta upp med odlad fisk.
    Är exakt den reaktion jag får när jag äter gluten (vilket jag nu medvetet ej gjort på 2-3 år och min hälsa har avsevärt förbättrats på grund utav det) och vet exakt när jag råkat få i mig något av mina intoleranser.

    När många människor inte klarar av att bryta ner gluten och/eller får inflammation från det så känns det inte som fiskens känsliga mag&tarm system kan hantera det något bättre än människan med tanke på att vetegluten aldrig någonsin varit en del av fiskens naturliga föda medan människa faktiskt har konsumerat vete&gluten i tusentals år nu men fortfarande ändå har stora problem med det(!).

    Enda anledningen varför jag berättar detta och delar med mig av min egna upplevelse är för att om du någonsin upptäckt att det blir några problem i magen (eller andra symtom) ibland som påminner om dina gluten problem (fast du tycker att du inte borde ha fått i dig något av det) så kan det mycket möjligt vara något som odlad lax som kan vara ‘boven’ i det hela.
    Finns flera teorier hur gluten påverkar laxen och sedan människan men en av tankarna bakom det är att en del av glutenproteinet fastnar på själva fisken (de slänger ju maten direkt ner i vattnet tillsammans med fisken förstås) och sedan råkar kontaminera köttet men även saker som att gluten inte bryts ner riktigt och hamnar inom fiskköttet och etc.
    Tänkte att detta var värt att nämna bara med tanke på att jag sett att även du undviker gluten som sagt så ville ‘informera’/dela med mig för säkerhetsskull.
    Men med största sannolikhet måste man nog vara ganska känslig mot gluten för att reagera på t.ex odlad fisk men är många som faktiskt är så känsliga tyvärr.

    P.S.
    Vet att du skrev ”helst vildfångad” men är i min erfarenhet oftas odlad lax många människor får tag på&äter så tänkte ändå att det var värt att dela med mig.

    Ha det bra! 🙂
    /Erik

    • Tack för att du delar med dig. Inte tänkt på den reaktionen om jag ätit odlad lax, men ska tänka på det 🙂

    • Hej Erik,

      tack för informationen. Jag är glutenintolerant, och jag har undrat varför jag reagerar när jag äter lax. Trodde att det kanske var laktosen i grädden, som jag oftast använder mer av till lax än när jag lagar annan mat, men det är förmodligen laxen då!!

      • Hej Johan! 🙂
        Vad glad jag blir att vad jag skrev var till hjälp och du har kunnat hittat nu vad som ställt till problem för dig.
        Jag tyckte själv det var så konstigt, jag hade fått bort alla mina problem&symtom men varje gång jag åt lax så behövde jag genomlida mina glutenintolerans symtom i minst ett par dagar efteråt.
        Försökte utesluta allting annat runt laxen men fortsatte få en reaktion ändå.
        Började då läsa runt om den odlade laxens föda och enda orsaken jag kunde hitta var just den enorma mängden vetegluten de föder dessa laxar med.
        Tyvärr finns det inte så mycket information angående detta så mycket är mitt egna reflekterande&teorier men har hört och läst om andra som reagerar negativt på odlad lax precis som du och jag verkar göra så man måste bara helt enkelt våga lita på sin egna kropp och dess signaler och utesluta allt som man upptäcker inte får en att må bra i slutändan.
        Är ingen större förlust att inte äta odlad lax känner jag, läser man om den undermåliga kost de får, kemikalierna de impregnerar burarna/näten med, bekämpningsmedel de använder för att hålla borta ‘laxlöss’ och sedan påverkan själva odlingen har på miljön så blir de snabbt ganska osmakliga i mitt tycke.
        Ekologisk lax är i för sig bättre men fortfarande mycket som står fel till även där.

        Angående mjölk&mjölkprodukter så skulle jag generellt rekommendera att helt utesluta dessa ur din kost om du är glutenintolerant (helst om du vet att din mage inte fullt läkt&återhämta sig ännu), gluten och kasein (mjölkproteinet) är väldigt lika i det sätt de skapar inflammation i mage&kropp och är man intolerant mot ena proteinet så kan man många gånger ha problem med det andra också.
        Jag personligen envisades med att fortsätta använda grädde (men hade slutat med mjölk) efter jag hade slutat med gluten bara för jag tycker grädde är så gott, men tillslut så fick jag lov att acceptera att grädden inte fick mig att må något bra heller och när jag äntligen tog steget att helt utesluta mjölkprodukter ur min kost så tog min hälsa ytterligare ett enormt kliv framåt! 🙂
        Bättre sömn, godare humör, mer energi, bättre matsmältning&bättre i magen allmänt och andra goda tecken.
        Säger inte att du ‘måste’ utesluta grädden på något vis utan menar bara på att det skulle kunna vara en god idé att i alla fall prova några veckor att vara utan och sedan utvärdera resultatet.

        Ha det så bra! 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.