Ugnsstekt kyckling

 Ugnsstekt kyckling

Örtkryddad kyckling i ugn 4 port

1 färsk, ekologisk kyckling ca 1,3 kg

2 msk olivolja

2 msk blandade, torkade örter

2 msk salt

1 tsk chiliflingor

3 vitlöksklyftor

1 ekologisk citron

2 msk smält smör till pensling

Skölj kycklingen in och utvändigt i kallt vatten. Ställ på högkant och låt rinna av.

Värm ugnen till 125°. Mortla örter, chili och salt till ett pulver.

Skär citron och vitlök i mindre bitar. Gnid in kycklingen med olivoljan.

Krydda inuti och gnid sen in örtblandningen ordentligt överallt. Stoppa in vitlök och citron i fågeln och lägg på galler i en långpanna.

Vill du inte ha örter på kycklingen så byt bara ut dem mot 2 msk paprikapulver.

Så har jag gjort på bilden högst upp i inlägget.

Ställ in långt ner i ugnen och stek i ca 3 timmar.

Ta ut kycklingen efter en timme och penslade med smält smör. Efter en timme till samma procedur.

Mot slutet av stekningen häller du 2 dl vatten i formen, så stekskyn löstes upp.

Prova om fågeln är klar när det gått 2½ timme, det beror lite på hur stor din kyckling är.

Det ska inte komma ut någon rosa köttsaft när den är klar, temperaturen inne vid benet ska då vara 82º.

Täck med folie och låt vila en stund innan du skär upp kycklingen. Den är mycket god kall också.

Koka en god gräddsås till, du kan följa det här receptet på pepparsås och ta mindre av pepparn.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/01/27/ugnsstekt-kyckling/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag har märkt att du kryddar flitigt med chiliflingor, som jag aldrig använt 🙂 Är det för att du gillar smaken, eller är det en nyttig krydda?

    • Det är både och. Den är lite mildare än färsk chili och används väldigt mycket i Turkiet där jag bor på vintrarna. Men du kan förstås använda färsk om du föredrar det 🙂

  2. Hej! Jag har efter att i nästan hela mitt vuxna liv nu 58 år pendlat mycket i vikt. Använt de flesta fettsnåla, light dieter som finns. Men aldrig lyckats behålla vikten någon längre tid. Nu vill jag ha kontroll över mitt liv och må så bra som möjligt. Därför har jag nu slutat helt med socker och andra stärkelserika produkter. Jag hoppas på sikt bli av med bl.a. mina 20 kg övervikt och höga blodtryck. Jag tycker det fungerar jättebra men har en undran hur jag ska tänka angående kolhydrater. Tydligen är vi väldigt olika hur mycket vi kan äta. För att lära sig hur man själv är ska man då se till att inte lämna ketos eller ska man kolla hur det går med vikten? Är osäker hur jag ska tänka. Vill inte bli fixerad. Lagar mycket av din mat och äter just nu frukost, lunch och middag.
    Med vänlig hälsning,
    Pia

    • Hej Pia och välkommen hit. Vad bra att du tagit tag i det här med hälsan och vikten. Som du skriver så är det väldigt olika på hur stor mängd kolhydrater man mår bra av, men har du problem med både övervikt och högt blodtryck så kan det vara bra att dra ner på dem.
      Men känner du att du blir stressad av att hålla koll på ketoner och kolhydrater, ja då kan det i sin tur stoppa viktminskningen och hålla trycket högt också…

      Så låt det ta tid och experimentera dig fram med vad just du mår bäst av, det är bra du äter tre mål om dagen., då blir kroppen lugn.

      Det har säkert tagit många år för dig att äta dig till en sämre hälsa, då kan det få ta lite tid att bli bättre också. Lycka till ❤

      PS. Läs gärna här hur jag gjort för att må så bra som jag gör idag:
      https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/om-mig-och-min-mat/

      • Tack för ditt svar. Jag tror inte det stressar mig att hålla lite koll. Men vill kunna reflektera över orsak och verkan. För det gillar jag:)
        Ska läsa ditt inlägg.

      • Hoppas det funkar bra för dig med LCHF 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.