Ostomelett

Krispig ostomelett

Den godaste omeletten

Att laga omelett, kan det behövas recept på det, kanske du tänker.

Ja, vill man göra en riktig gourmetomelett, så är det enkla knepet det här 🙂

Krispig ostomelett 1 port

50 g vällagrad ost

3 ägg

2 msk vatten eller grädde

2 msk smör

Salt och peppar

Färska örter och extra smör till serveringen

Skär osten i lite tjockare stavar. Bryn smöret och lägg ner osten och låt den få lite färg.

Vispa under tiden ihop omelettsmeten, smaka av med kryddor. Häll smeten över osten, sänk värmen på plattan lite.

Rör lite lätt mot botten med stekspaden, men inte så osten blandas med äggsmeten.

Låt steka i ca 5 minuter med lock. Vänd upp omeletten på en tallrik, strö över hackade örter.

Jag äter också extra smör till, det gör att jag håller mig mätt länge.

Smörhus

Nu har 1 vecka av 52 gått av mitt nyårslöfte att dela dagliga mattips här på bloggen.

Välkommen hit till alla nya som hittat mina recept och även till dig som följt mig genom åren.

Känns så roligt att dela med mig av mina matkunskaper så fler får chansen att upptäcka hur enkelt, gott och nyttigt det kan vara att laga mat från grunden.

Jag skulle bli mycket glad och tacksam om ni vill skriva era frågor och kommentarer till mina recept i kommentarsfältet här på bloggen istället för på min Facebooksida, som de flesta gör nu.

Då får jag mer tid att lägga på recepten och så får många fler möjlighet att ta del av svaren ❤

För dig som inte känner till den hälsoresa jag gjort de senaste 7 åren med glutenfri lågkolhydratkost, ta gärna en titt på det här inlägget där jag berättar mer om min livsstil och hur en matdag kan se ut.

Dela gärna mina inlägg med dina vänner, så får fler chansen att se hur enkelt det är att laga god och nyttig mat till vardags och fest.

Omelett med ost och örter

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/01/08/ostomelett/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. Min omelett fasnar i stekpannan, vad gör jag för fel??

  2. Jag brukar ju blanda god lagrad riven ost i min omelettsmet, parmesan, cheddar eller dylik, men det blev banne mig en ny dimension med stekt ost! Gott!

  3. Måste testas!!! Har du något bra recept på ugnsomelett också? Jag provade nyligen göra en sådan för första gången men tyckte den blev lite ”torr och trist”… Har för mig att jag läst någonstans att man bara ska röra ihop ägg och grädde väldigt snabbt, inte vispa, för bästa resultat. Eller var det tvärt om…?! ”Minnet är bra men kort”…!!! :-O

  4. Omelett som är så gott!
    Gjorde ju den tirkiska räkgratängen och receptet räckte till 3 middagar. Toppen!

    • Härligt att höra. Vi är storätare jag och Lennart, så för oss är den lagom på 2 🙂

  5. Du delar med dig av många bra vardagsrätter utan krångel och med ingredienser som man för det mesta har hemma. Det ska vara gott utan en överdrivet massa jobb och en massa konstigheter och det ”kravet” uppfyller du!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.