Kryddsmör Café de Paris från Grillmat LCHF

Entrecôte med Café de Paris-smör från Grillmat LCHF  Foto Mikael Eriksson

Entrecôte med Café de Paris-smör från Grillmat LCHF
Foto Mikael Eriksson

Kryddsmör nästan som på krogen

Hemma i Östersund igen, de första dagarna är det alltid lite fullt upp så här när jag varit borta länge.

Fredagen inleddes med en mycket trevlig intervju av Bo Zackrisson från LCHF magasinet, artikeln kommer i marsnumret.

Det blir en Östersund-special med stora LCHF-profiler som Dr Nisse Simonson och Lindha Vikström från bloggen Halva Lindha.

Är du inte prenumerant redan så kan du bli det Här. Tidningen finns också på Pressbyrån.

Idag får du ett snabbskrivet inlägg på ett riktigt gott kryddsmör som finns med i min kokbok Grillmat LCHF (Slutsåld)

Den finns nu i ny upplaga under namnet Birgitta Höglunds bästa grilltips.

Det här smöret gjorde jag ofta när jag jobbade på restaurang, det var mycket populärt.

Kryddblandningen använde jag också till att smaksätta gräddsås, då blir det förstås en Café de Paris-sås.

Jag färgade såsen extra med gurkmeja så den blev härligt gulröd i färgen.

På restaurangtiden hade jag ännu fler kryddor i smöret, det här är mer anpassat för hemmabruk.

Kokboken kan du köpa på bokrean, här hos Bokus för 49 kr och på Adlibris för 45 kr.

Vill du titta på några fler recept från Grillmat, så hittar du dem här på Smakprov.se.

Många av recepten i boken är mjölkfria så de passar fint även för dig som äter Paleo, men jag fick inte ha med det i titeln när jag skrev boken.

Ett halvår senare skrev jag Långkok för LCHF och Paleo, då hade visst stenålderskosten slagit igenom lite mer så då fick jag min vilja igenom 😉

Här kan du läsa ett tidigare inlägg om 7 sorters kryddsmör och om fettets betydelse i vår mat.

Café de Paris-smör och kryddsmör med fetaost från Grillmat LCHF  Foto Mikael Eriksson

Café de Paris-smör och kryddsmör med fetaost från Grillmat LCHF
Foto Mikael Eriksson

Café de Paris-smör

500 g smör

1 äggula

2 msk hackad persilja

2 msk hackad gräslök

2 msk hackad timjan

2 msk hackad dragon

1 msk finhackad kapris

1 msk finhackad schalottenlök

1 msk tomatpuré

1 msk citronsaft

1 finhackad vitlöksklyfta

½ msk paprikapulver

1 tsk Dijonsenap

1 tsk Worcestershiresauce

1 tsk gurkmeja

ca ½ tsk salt

1 krm cayennepeppar

1 krm vitpeppar

2 ansjovisfiléer skurna i mindre bitar

Lägg alla ingredienser till kryddblandningen i en mixerbunke.

Kör på full effekt tills det blir en krämig röra, se till så allt blir väl blandat.

Flytta över till en större bunke och blanda med rumstempererat smör och äggula, vispa fluffigt med elvisp.

Fördela smöret i små skålar eller forma till rullar i smörpapper.

Du kan också spritsa smöret till små rosor med spritspåse och en grov tyll.

Förvara i kyl eller frys och ta fram i god tid före serveringen, så kommer alla härliga kryddsmaker fram.

Grillmat LCHF av Birgitta Höglund Foto Mikael Eriksson

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/02/21/kryddsmor-cafe-de-paris-fran-grillmat-lchf/trackback/

RSS feed for comments on this post.

One CommentLämna en kommentar

  1. […] Birgitta Höglund har massor av tips angående kryddsmör, t ex vitlökssmör, 7 sorters kryddsmör och Café de Paris. […]


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.