Strimlat Fläsk med Champignoner, Grädde och Curry

 Snabb wok för 1 med Fläsk och Curry

Nu är jag och L på väg till Turkiet igen, den här gången blir vi där i 2 månader.

Ska bli skönt med lite semester nu, december har varit minst sagt intensiv för min del.

Nya skrivarbeten till Kostrådgivarna.se och till Restaurang priMaten har tagit mycket av min datortid i vinter.

Så nu blir det lite lugnare på skrivfronten, tills jag kommit igång med matlagningen i mitt Turkiska kök

Då blir det till att skriva en hel del nya recept exklusivt för Hello Alanya Magazine. Men det kommer att dyka upp ett och annat gott härinne också.

Dagens inlägg är ett som aldrig blev publicerat i sommar, när jag lagade det.

Därav den blomstrande bilden från min balkong, trots att det är mitt i vintern.

Mer bilder på blommor, natur och grönsaksmarknader i Alanya följer framöver.

Vill passa på att rekommendera en bok, som jag måste köpa när jag kommer hem.

Hittade tipset via Facebook, från Annika Ingemarsson på den matglada och intressanta sidan Smaskens.nu.

Fat av Jennifer McLagan, kan köpas här på Adlibris.com. Finns än så länge bara på Engelska, får hoppas att den snart översätts.

En bok som handlar om det nyttiga animaliska fettet. Boken innehåller både fakta och recept, på denna i våra tider så underskattade råvara.

Det fett som vi varit rädda för de senaste 30 åren, men som tidigare var väldigt värdefullt i vår traditionella mat. Den boken kommer att inhandlas när jag kommer hem i mars.

I Turkiet värdesätts de feta bitarna på djuren fortfarande högt, så det blir en hel del av den varan i vinter på vårt bord.

Gräddig Currygryta för 1

150 gr strimlat Bogfläsk

2 skivade Champignoner

3  msk Smör

5 cm Purjolök

1½ dl Grädde

½ tsk Tamarisoya

Havssalt och nymald Vitpeppar

1 msk Curry

Bryn kött och svamp i smöret, krydda med salt, peppar och curry. Låt purjon fräsa med en stund, utan att få för mycket färg.

Häll över soya och grädde och låt puttra en liten stund så grytan blir krämig.

Servera med Avocado, Tomat och Persilja.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/01/06/strimlat-flask-med-champignoner-gradde-och-curry/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Ha det så underbart i Alanya!! Ser fram emot bilder och recept!! 😀

    • Tack, Anneli. Ja, bara jag semestrat klart kommer det att bli en del nya köksexperiment 🙂

  2. Underbart, återigen dags för Alanyas fina marknadsstånd
    och andra härliga utflyktsmål.
    Jag ser fram emot alltihop,vackra foton, god mat och härliga minnen.

    • Vad roligt att du är med mig på resan, Kia. Det kommer som vanligt att bli gott om bilder från det härliga vardagslivet här nere 🙂

  3. Låter underbart med Turkiet den här årstiden. Skull mer än gärna byta ut de närmaste månaderna mot varmare breddgrader för att komma hem lagom för att möta våren… När jag blir rik någon gång ska jag definitivt resa så här års. Tills dess ska jag njuta av ditt soliga och inspirerande turkiska kök!

    Hälsningar från fröken Dill

    • Tycker absolut att du ska ta chansen att resa när du får tid och råd. För mig var det ju en mindre trevlig sjukpension som gav mig den här möjligheten. Men jag är riktigt glad åt att jag tog beslutet att lämna vintern då för 9 år sen, det är verkligen behagligare att leva här nere, på alla sätt 🙂

  4. Ha en skön semester Birgitta, det är du väl värd 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.