Fylld Paprika med Svampstuvning och Morotssallad

Vegetarisk lunch

Det kan vara riktigt skönt att hoppa över kött och fisk nån dag. Särskilt nu kring jul, blir det lite mycket av den varan ibland.

Jag tycker väldigt mycket om att laga vegetariskt, skulle inte kunna tänka mig en kost utan grönsaker. Det har kanske märkts här på bloggen.

Till jul har vi många olika gröna alternativ på vårt julbord, eftersom tre medlemmar av La Famiglia är vegetarianer. Det är perfekt, för då blir julmaten ännu godare.

Ugnsbakad Paprika med Svampstuvning

En Paprika

1 dl Svamp i bitar, jag hade Skogschampignon

½ gul Lök

1 dl Grädde

2 msk Smör

1 tsk färsk, hackad Timjan

2 Cocktailtomater

Havssalt och nymald Vitpeppar

½ dl riven Cheddar

Skär ett lock av paprikan och gröp ur kärnhuset. Salta lätt  invändigt och ställ på ett fat med lite vatten i micron. Kör på full effekt i 2 minuter. Har du inte micro, så förväll paprikan i saltat vatten några minuter.

Hacka löken och fräs svamp och lök en stund i smöret, så det får lite färg. Salta och peppra och häll på grädden. Låt puttra till en tjock stuvning. Smaksätt med timjan.

Fyll paprikan med stuvningen, strö på riven ost. Skär tomaten i fyra delar, lägg runt kanten och på med locket. Baka i ugnen på 225° i 20 minuter. Servera med en sallad på en riven Morot blandat med vit Balsamvinäger, Olivolja och lite Havssalt.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/12/10/fylld-paprika-med-svampstuvning-och-morotssallad/trackback/

RSS feed for comments on this post.

16 kommentarerLämna en kommentar

  1. Att förvälla paprika i mikron har jag aldrig tänkt på. Bra tips! Tackar och bugar.

    • Hej Svarten och Välkommen hit. Ja ibland kan man ha riktigt bra nytta av en micro 🙂

  2. Tjusig blogg! bloggat länge?
    intresserad av ett länkbyte med vår blogg?

    • Hej. Tack så mycket för berömmet. Jag har hållit på sen i juni. Mina länkar håller jag inom mitt område, mat och hälsa. Annars skulle det bli så många 😉

  3. Hej Birgitta,

    Det är alltid lika spännande och värmande att höra att någon har stannat i Turkiet. Det märks också i din blogg. 🙂 När jag såg bilderna på det här recepter trodde jag det var klassisk dolma, men du har bytt ut riset och det ser riktigt gott ut. Spännande 🙂

    • Merhaba Yasemin. Välkommen in i mitt kök.
      Vad roligt att du gillar mina recept. Har ju varit i Turkiet i 7 vintrar nu, så jag har verkligen lärt mig uppskatta det Turkiska köket och livsstilen där. Vi har mycket att lära oss här i Sverige, när jag ser den enormt fina sammanhållningen i Turkiska familjer. Så var det här med, men det blev en förändring kring 50-talet. Hoppas att vi lär oss att ta hand om varann som ni gör, igen.
      Du får ta och testa min svampdolma, den blev riktigt god 🙂 Jag kommer att fortsätta titta in hos dig, för jag vill lära mig mer om det Turkiska köket. Ha en trevlig helg.

  4. Hejsan 🙂

    Jag märker att det finns mer bra bloggar än bara Annas 🙂 Kul att ha variation på ställen där man kan finna inspiration, det kan ju vara lite trixigt i början innan man kommer in i det att hitta goda recept och då är det bra att hitta bloggr som din egna och Annas 🙂
    Jag kommer definitivt titta in fler gånger 🙂 Grattis till din nedgång i veckan och till ett mer hälsosamt liv 🙂

    Massa fortsatt peppning!
    Vänliga hälsningar
    LCHFtjejen

    • Hej LCHFtjejen. Välkommen till min blogg. Kul att du gillar den. Anna Halléns är riktigt bra om man vill ha reda på fakta kring kost.
      Jag tycker det är roligt att kunna inspirera andra med mina matlagningskunskaper.
      Titta in så ofta du vill, det är ett nytt recept varje dag 🙂

  5. Det såg verkligen gott ut. Undrar om det blir gott med trumpetsvamp? Måste nog prova nån dag. Tänk att innan jag började äta GI trodde jag att man inte fick äta frukt och grönt. En ganska vanlig missuppfattning tror jag. Jag älskar frukt och grönt!!!

    • Hej Kerstin. Säkert blir det gott med Trumpetsvamp, en delikatess som jag trots massor av skogspromenader varje år inte stött på än..
      När man äter GI är det mer frukt än i LCHFkosten. Jag äter frukt och bär som efterrätt, mer sällan mellan målen. Grönsaker däremot äter jag till varje mål, särskilt de som växer ovan jord. De har mindre kolhydrater än de som växer i jorden.
      Det är lite förvirring mellan de här olika bokstavskombinationerna på olika koster 🙂

  6. Men självklart kan man köra paprikan i mikron först! Jag har alltid tyckt att det varit lite omständligt med fyllda paprikor eftersom man först måste baka dem i ugnen, och sen fylla och baka igen. Eller köra in allt i ugnen och få en torr, överlagad fyllning tillsammans med hård paprika. Ibland tänker man inte längre än näsan räcker. 😛 Tusen tack för tipset!

    • Varsågod, Gröna Anna. Kom på den här lösningen igår, när jag skulle laga till det här och ville att det skulle gå fort. Så det var helt nytt för mig med 🙂

  7. Hej! Ser riktigt gott ut! Kanske är dags att byta ut lite av skinkan mot en giljerad paprika istället på jul? 😉
    Ha det bra!

    • Hej Jonas. Ja, det skulle väl vara nåt det. Du kan väl fixa en sån till jul 🙂 Kram Moster

  8. Tänkte också att vi skulle äta fylld parika någon dag!
    Tack för ditt svar. Ja, just hälsovinsterna är det viktigaste tycker jag. Så roligt när det ger resultat. Jag har fler vänner som äter LCHF-kost och vunnit så mycket på det. Och jag träffar så många patienter i mitt arbete som skulle må bättre av koständringar, men det är svårt för många. Jag har själv vuxit upp med att man fick tex en kotlett och sedan åt man sig mätt på såsen och potatisen. Vi åt inte så ofta grönsaker eller frukt. Och precis som jag skrev så ändrade vi kosten hemma för att vi tycker det är godare (och nyttigare) och mår på köpet så mycket bättre. Har så mycket mer energi nu! Kram.

    • Hej Emmy. Visst är det härligt när man ser och känner hur kosten kan ändra måendet.
      Själv fick jag mycket grönt och bär och naturlig mat när jag växte upp. Det är jag väldigt glad för idag.
      Jag var på en föreläsning med Dr Nisse Simonsson igår. Om vi äter bra, sover bra och motionerar 3×40 minuter i veckan, så minskar vi risken för sjukdomar nåt enormt. Han är en fantastisk föreläsare, som verkligen får en att tänka till hur vi lever.
      Ha det så bra idag 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.