Lättlagat fröbröd i stekpanna

Stekpannebröd med få kolhydrater

Nu är vi på plats nere i Alanya, det känns skönt att få flytta in i vår hyrda lägenhet igen.

Första dagarna har vi bott på hotell nere vid havet, eftersom vår hyresvärd varit kvar några dagar efter att vi kom.

Vi brukar träffas ungefär en gång per år, alltid bra att kunna gå igenom en del praktiska saker.

Vi har den bästa hyresvärd man kan tänka sig, en dansk man som verkligen gör allt för att vi ska trivas i hans fina lägenhet.

Vi kan själva bestämma vilka månader vi vill vara här och så delar vi på skåp och garderober i lägenheten.

Så skönt att slippa magasinera sakerna som vi gjort förr när vi bott på lägenhetshotell.

Tills vi kommer igång ordentligt så bjuder jag på några recept jag hittat på under tidigare resor.

Dagens recept är ett enkelt, glutenfritt pannkaksbröd som lätt fixas i stekpannan.

Det kom till av det som för tillfället fanns hemma i köksskåpen, det är verkligen kul att experimentera fram olika bröd.

Igår fick jag besked från Friends of Adam att de tyvärr inte kommer att börja baka mitt valnötsbröd.

Ingredienserna blev för dyra, valnötter, mandelmjöl, ägg, kokosolja och kesella ger ett rätt kostsamt bröd, men också mycket drygt.

LCHF-bröd innehåller ju i mitt fall bara de allra bästa av råvaror, så inköpspriset i ett sånt här nötbröd skiljer sig förstås mycket från billigare utfyllnad.

Känner du nån som har ett glutenfritt bageri som vågar satsa på ett bra bröd, som de kan sälja lite dyrare än annat bröd till oss som äter LCHF?

I så fall, skriv gärna en kommentar så kan jag kontakta dem.

Utsikt från vår balkong

Utsikt från vår balkong

Dagens brödrecept är däremot inte så dyrt att baka som valnötsbrödet.

Pumpakärnor, pofiber och linfrön ger ett fast och fint pannkaksbröd som här fick smak av kanel. Mycket gott till kaffet med smör och ost på.

Du kan variera kryddningen med malda brödkryddor, kummin, pepparkakskryddor eller varför inte prova finhackade örter.

Med lite sötning i smeten får du ett gott kaffebröd utan så många kolhydrater.

Det här är ett enkelt bröd för alla att göra på semestern i ett spartanskt kök eller kanske under en fjälltur på ett spritkök.

Pofiber, som trots att det är gjort av potatis har väldigt låg kolhydrathalt, väger nästan inget och passar därför fint att stoppa ned i packningen.

Pannkaksbröd med kanel

2 ägg

½ dl grädde eller kokosgrädde

½ dl linfrön

2 msk pumpafrön

2 msk pofiber

2 tsk kanel

½ tsk salt

2 msk smör/kokosolja till stekning

Vispa ihop ägg och grädde. Blanda alla torra ingredienser och rör ner i smeten, blanda väl.

Låt svälla en halvtimme innan smeten hälls i brynt smör i en liten stekpanna.

Grädda på svag värme i cirka 10 minuter, tills den nästan stannat på ytan.

Vänd med hjälp av en stekspade och grädda några minuter på andra sidan.

Låt glida ner på ett fat. Förvara i kylen och skär i bitar när den kallnat.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/15/lattlagat-frobrod-i-stekpanna/trackback/

RSS feed for comments on this post.

26 kommentarerLämna en kommentar

  1. provade att göra brödet nu i kväll men såg i receptet att det skulle vara liten panna och jag har en stor….jag lät den inte flyta ut helt men den blev väldigt tunn.
    Kan man göra dubbel sats tror du?…kanske på svagare värme.

    • Visst kan du göra dubbel sats i en större panna. Prova dig fram 🙂

  2. […] Lättlagat fröbröd i stekpanna | Birgitta Höglunds mat. […]

  3. Hej! Tack för all inspiration man får via denna blogg. Kaj har varit in på den förut då jag sökte produkter med hög kötthalt här i Jämtland.

    Idag undrar jag istället efter att ha sett ditt pannkaksbröd, kan man byta ut pumpakärnorna mot solroskärnor och linfrön mot chiafrön? Mvh/Sandra

    • Hej, vad roligt att du tycker om bloggen. Du kan förstås byta ut om du vill. Har inte testat chiafrön själv, men de borde ju funka ungefär som linfröna.
      Lycka till 🙂

  4. Oj så gott det ser ut! Det här måste jag prova!
    Om man skulle vara på fjället, går det att baka på vatten i stället för grädde då, tror du..?

    Hoppas du har det underbart i värmen.
    Kram!

    • Tack, här är det fint 🙂 Det går säkert bra att baka på vatten också det är ju huvudsaken det är lite vätska som binder ihop. Kram ❤

      • Toppen! Tack! 😀

  5. Absolut nå´t jag måste testa, tack för tipset

  6. Tack för detta recept … äntligen ett bröd med tuggmotstånd och inte omelettaktigt. Inte sista gången vi gör detta.

    • Tack själv 🙂
      Jag håller med, har så svårt för Oopsies och liknande brödsubstitut. Men även många bröd med kokosnötmjöl har jag lite svårt för, de blir ofta så torra. Här ett bra mellanting 🙂

  7. Testade igår. Snabbt o gott. Blir en favvo. Jag har svårt att avstå macckor. Det här funkar-:)

    • Vad roligt att du tyckte om det. Tycker inte det finns någon anledning att avstå en smörgås då och då om man bakar ett riktigt bra bröd 🙂

  8. Vilket gott och enkelt bröd! 🙂 Linfrön kan vara lite tuffa för min mage så jag provade att byta till 2 msk chiafrön istället och det funkade jättebra! Blev så där härligt ”crunchigt” då man tuggade 🙂 Och så hade jag också i lite riven ost. Mycket gott!

  9. Oh va gott det låter med pannkaksbrödet!! Och så himla lättgjort!! Ska definitivt testa!! 😀
    Ha det så bra nere i värmen nu!!

  10. Varför inte Coop/DagLivs vid Fridhemsplan där du brukar vara ibland! Coop har ju eget bageri ibland, vet inte om Fridhemsplan har det.

    • Jag har i första hand tänkt mig ett bageri som har distribution över hela landet, precis som Huså Bröd. Får kolla upp alla alternativ när jag är hemma igen 🙂

  11. Hittade en annons i Aftonbladet – förortsbageri:
    http://www.alltomstockholm.se/restaurangbar/article4114349.aos

  12. Är det ok att kopiera och översätta detta till en sida i USA som jag är med i Facebook där vi delar nyttig recept? Har ni receptet direkt på engelska?

    • Hej Ingela. Du får gärna kopiera recepten om du länkar till min blogg. Har det inte på engelska.
      Alla mina 3 kokböcker ges ut i USA nästa sommar, du får gärna länka till dem också 🙂 Här finns de att förhandsboka på Amazon.com

  13. Konstigt Friends of Adam hävdar att valnötsbrödet skulle bli för dyrt. De använder ju bl a teff i sina bröd och det är ju, förutom dyrt, inte helt lätt att få tag i.

    • Ja, men de ha väl räknat på att de inte skulle kunna klara ekonomin med just det här brödet.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.