Nya tider, nya möjligheter

Tännforsen

Välkommen tillbaka

Nu är hösten här igen och det är dags för en nystart för många, även så på den här bloggen. Det är över två år sen jag bestämde mig för att sluta skriva härinne, då kokboksskrivandet tog lite väl mycket av min datortid.

Nu 3 kokböcker senare och ett halvår med min Paleoblogg där jag bara skrev recept, känner jag för att börja skriva lite mer utförligt om det som intresserar mig mest igen, nämligen naturligt god mat att njuta av.

Jag fortsätter att skriva i ungefär samma stil som tidigare. Sprider mina tankar och funderingar kring helt glutenfri 0ch i stort sett sockerfri lågkolhydratmat,  delar med mig av intressanta länkar och recept på den mat jag äter till vardags och fest.

Det blir också inlägg från mina resor med tips på god, lokal mat, lite naturbilder, blommor och annat som berikar mitt liv. Smink, mode, inredning och vinprovningar blir det som tidigare inte så mycket av härinne.

Jag kommer också att återigen publicera en del av de bästa och mest eftersökta recepten både från den här och mina andra receptplatser på nätet, Birgitta Höglunds Paleo där jag har nästan 200 mejerifria recept och från min blogg på Kostrådgivarna.se.

007

Min dagliga mat

Hur äter jag då själv idag? Jag äter och förespråkar en naturlig, glutenfri lågkolhydratkost, men inte helt strikt av varken LCHF eller Paleo. Grundtanken i min mat är att den ska vara LCHF, Low Carb High Fat. Alltså lite kolhydrater och mycket av naturligt fett. Maten ska också vara så naturlig som möjligt, närproducerat och ekologiskt i så stor utsträckning som möjligt.

Numer lägger jag till ett större inslag av grönsaker, rotfrukter, nötter, bär och även lite frukt i maten. Jag väljer oftare kokosmjölk/grädde i min mat än vanlig grädde/crème fraiche och den ost jag använder kommer från get och får, ibland också någon vällagrad ko-ost. Steker gör jag i smör eller kokosolja, ofta en blandning av dem båda.

Köttet jag äter är oftast gräsbeteskött från nöt, lamm eller vilt. Kalkon, ägg, fisk, skaldjur och svamp är de andra proteinkällor jag helst njuter av på min tallrik.

Det blir tre mål riktigt god mat om dagen. Nötfrukost och två mål lagad mat med ca 5-6 timmars mellanrum, mycket sällan finns det plats i magen för något mellanmål.

Jag bakar lite matbröd ibland men sällan fikabröd. Nån gång till fest kan det bli något av smör, ägg och mandelmjöl/kokosmjöl, då oftast sötat med bara lite honung.

Att dricka fetkaffe är inte något som tilltalar mig utan jag lägger till fettet på tallriken istället, gärna i form av en god majonnässås eller ett kryddsmör. Ofta blir det bara en skiva smör direkt från paketet som tillbehör. Jag mår riktigt bra av att äta den här typen av näringsrik och god mat.

Gör alltid i ordning en tallrik och tar inte om flera gånger, efter ett tag kommer mättnadskänslan. Måltidsdrycken är nästan alltid vatten, vin kan det bli någon enstaka gång.

Den här kosthållningen har fått mig att sakta men säkert komma ner till min normalvikt och hålla den. Jag har sällan problem med värk, trötthet, huvudvärk eller magen idag.

Kräftor

Du kan läsa mer om vilka hälsovinster jag gjort sen jag la om kosten för 5½ år sedan, här jag skriver om min hälsoresa i Fibromyalgi och LCHF.

Under de senaste åren har den här bloggen levt sitt eget liv trots brist på uppdateringar. Den har fortsatt att ligga i toppskiktet på mat- och hälsoblogglistorna, tack för det alla trogna läsare.

Intresset för naturlig och artegen mat är stort ute i landet och det växer sig hela tiden ännu större, ser man inte minst på det ekologiska utbudet i butikerna.

Även många utländska besökare hittar till min blogg, ca 10% är från USA har jag sett den senaste tiden. Det kanske kan ha något att göra med att mina kokböcker kommer ut på engelska nästa sommar.

Intresset för glutenfri lågkolhydratkost är mycket stort i Amerika just nu, så det blir väldigt spännande att se hur böckerna tas emot i den engelskspråkiga världen.

De senaste åren har jag mest varit aktiv inne på Facebook, här en länk till min sida där. Lägg gärna till mig som vän om du vill.

Nu börjar det istället bli dags att nå ut till en större krets med mina recept och mattankar igen, det finns ju väldigt många som av olika anledningar valt att inte delta på Facebook.

Vill du ta del av mina recept även i bokform, så hittar du alla mina böcker på olika nätbokhandlar. De finns förstås även hos vanliga bokaffärer och på biblioteken, om inte så be dem beställa hem.

Jag blir förstås väldigt glad och tacksam om du köper mina böcker och ger ett bidrag till mitt fortsatta skrivande.

Jag har tidigare inte haft någon reklam härinne, men dyker det upp något riktigt bra som handlar om naturlig mat som jag tycker är värt att dela med mig av, så kommer jag att göra undantag från det.

Hoppas vi ses, sprid gärna bloggen vidare till dina vänner via olika träffpunkter på nätet och i verkliga livet.

PS. För dig som är ny härinne och inte vet vem jag är, så har jag samma namn som i bloggtiteln. Jobbat som kallskänka, kock och köksmästare på olika restauranger under många år.

Efter en ryggskada så kunde jag inte jobba mer, men skriva om mat funkar ju också fint. Jag är 53 år och bor i Östersund på sommarhalvåret och i Alanya, Turkiet stor del av vintern tillsammans med min särbo Lennart.

Birgitta Höglund i Allt om LCHF Expressen

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/09/02/nya-tider-nya-mojligheter/trackback/

RSS feed for comments on this post.

45 kommentarerLämna en kommentar

  1. Så glad jag blir av att vara med här och inspiration Nu när jag har bestämd mig att Ändra mina mat vanor !! Tack för att du delar så mkt till alla oss

    • Välkommen och lycka till. Tack för att du tycker om mina recept, det finns över 1500 härinne så det är bara att titta runt efter inspiration 🙂

  2. Blev glad nu då jag hittade hit då jag ser att vi delar en del av samma livsanda . Härligt och inspirerande !! Tack för det fantastiska du !

  3. Va roligt med en sån trevlig sida! Jag finns i UK och har lite begränsat med input (hittade inget bra svenskt ord där). Ska bli skoj här….:-))

    • Hej MonaLisa och varmt välkommen. Hoppas du hittar mycket gott att variera med, finns över 1000 recept på bloggen 🙂
      I sommar kommer mina kokböcker ut på engelska också, sprid dem gärna till dina vänner. Vi ses 🙂

  4. Kära Birgitta – nu äntligen begrep jag var jag kan ställa en fråga till dig!!! Jag undra över sojabönor och andra baljväxter. Vad vet du om dessa. Det väl ju inte Paleo, är det onyttiga? //Maud,

  5. Yes! Du är tillbaka!

    • Roligt att du blir glad åt det 🙂 Startade på nytt i början på september, så du har en hel del att läsa ikapp 🙂

      • Birgitta – finns det någon som helst möjlighet att samtala (på mejl) med dig. Jag söker febrilt efter ngn kontaktform. Jag har några matfrågor!!! //Maud, viktcoachning.se.

  6. Hej Birgitta
    Vad anser du om Stevia? Är det ok att söta med det?

    Hälsningar
    Eva Isaksson

    • Hej. Om du vill och tycker om det så kan du använda det, jag själv tycker inte om smaken så jag gör det inte.

  7. Jag instämmer i alla kommentarer här ovan, Ditt sätt att skriva är verkligen en LCHF`s grundplatta. Och ja, mitt köksskåp är fullt med receptlappar från den här bloggen.

  8. Härliga tider!!! You´re back!!!

  9. ÅÅÅ vad härligt att du är tillbaka på den här bloggen. Gillade den andra också men tror att du får ännu fler läsare med en varierad blogg som här. Inget utesluter ju paleorecept även här. Du är fantastisk!

    • Tack 🙂 Ja, den här bloggen har ju haft många fler läsare hela tiden, så det kändes bättre att börja skriva här igen.
      Då når mina recept så många fler och de kan själv välja om de vill äta med Paleo- eller LCHF-inriktning.

      Det är ju bara helt vanlig mat på naturliga jag skriver om, som passar alla 🙂

  10. Åh va roligt att du är tillbaka. Följde dig regelbundet tidigare och nu ser jag fram emot att läsa dina inlägg som är starkt beroendeframkallande! Välkommen

    • Tack, det var ett fint betyg. Tänk att jag är beroendeframkallande 😉

  11. Hej hej, så kul att du är tillbaka här!
    Ska bli ett sant nöje att följa din blogg igen.

  12. Hej och tack för alla goda recept.
    Jag har samma tanke matmässigt som du fast jag kommer ifrån det ibland.
    Jag kommer titta in ofta för inspiration 😉
    Välkommen tillbaka!
    Kram

  13. Välkommen tillbaka du inspirerande kostguru 😍. Det blir roligt att följa dig här inne igen. Klart att bloggen levt vidare själv, med så mycket gott det finns att välja från. Älskar ju själv att laga god och hälsosam mat och hitta på nytt. All lycka med ditt fortsatta skrivande! Kram!

  14. Välkommen tillbaka! Dina tankar om mat är ganska lika mina så jag ser fram emot din fortsättning här. Har en fråga angående att du oftast använder kokosmjölk/grädde framför ” vanlig mjölk/grädde…varför? Jag följde dig under din tid här och även under Paleobloggandet. Mitt ”bekymmer” är att jag inte tycker om kokosmjölksmaken i allt. I en del rätter går det bra. Spännande ska det bli att åter läsa dina recept och tankar kring bra mat…..

    • Tack 🙂
      Anledningen att jag använt kokosgrädde i recepten på Paleobloggen är att mjölkprodukter inte ingår i den kosten.

      Jag startade den bloggen för att det är så många som efterfrågat just mejerifria recept, pga att de inte tål mjölk eller av andra anledningar inte vill äta det.

      Jag har själv dragit ner nästan helt på mjölkprodukterna under det senaste året och mått bra av det, äter det fortfarande väldigt sällan som jag skriver i inlägget.

      Du kan naturligtvis byta ut kokosgrädden/mjölken mot vanlig grädde eller crème fraiche om du inte tycker om smaken 🙂

      • Mjölk använder jag inte alls nästan, däremot ganska mycket grädde och creme fraiche. Ska försöka dra ner på detta men lever kvar i det gamla att utan smör och grädde blir det inte gott! Eftersom jag har alla dina tre böcker så ska jag börja med att titta i dem igen och få nytändning i mat-tankarna. Tack för de fina böckerna!

      • Vad roligt att du tycker om böckerna 🙂 Mjölk var det länge sen jag använde också men smör äter jag ordentligt av varje dag.

  15. […] Efter en del funderande har jag bestämt mig för att starta upp min gamla blogg, så följ gärna med på min matresa på Birgitta Höglund’s Mat- Naturligt god mat att njuta av. […]

  16. Yes! Där satt den 😀 ! Välkommen tillbaka Birgitta ❤

  17. Välkommen tillbaka! Vad kul att du börjar igen! Du delar alltid så generöst med dig av tips och recept. Jag har dina fina kokböcker. Ditt fröknäcke bakas ofta hos oss då dottern gillar det, men även hennes kompisar… även om deras föräldrar knapp tror att deras barn äter så.

  18. Välkommen tillbaka 🙂 Jag har hittat många bra recept hos dig som jag har anpassat till eget behov (sockerberoende). Är så tacksam för att generösa människor som du, ställer egen kreativitet till förfogande gratis. Det är grymt inspirerande för mig som mycket sällan har fantasi i köket. Jag tycker egentligen bara att det är roligt att laga en rätt första gången…. Tack Birgitta.

    • Tack, vad roligt att du fått hjälp av mina recept 🙂 Känns fint att kunna dela med mig av mina stora matkunskaper så här.
      Det är mycket värt att få vara med och hjälpa många till en bättre hälsa.

      Och så kanske någon köper mina böcker som tack 😉

      • Absolut! Även om jag själv helst letar på nätet så har jag gett någon annan en fin present 🙂

      • Det tackar jag allra ödmjukast för 🙂

  19. Välkommen tillbaka. 🙂

  20. Hej vad roligt med blogg. Jag brukar läsa dina Facebook inlägg och har dina böcker. Mycket gott och alltid enkelt. Gillas.
    Jag kör ungefär som dig men med endast 3 kg ner på 1 år när jag har 10 kg kvar känns som en låååång resa. Jag mår dock så bra mestadels i mage o huvud att det är vinsten. Kört NCHF enligt Anna H bok nu i 3 veckor o ja det gjorde 1 av kilona men inte mer. Ville inte körs längre för Anna skrev att jag måste akta mig för att den platån blir min vardag så förbränningen sjunker ännu mer. Vill vi inte. Nu tillbaka till strikt lchf o tar kanske 1-2 kg till jul :-).
    Fortsätt gärna dela med dig av tips du äter eller besöker. Skriver upp och kommer prova. Senast indisk restaurang du besökte på Hornsgatan. Det ska bli gott.
    Ha det bra och njuuuut

    • Tack, kul att du vill följa med på min nygamla matresa 🙂
      Sakta men säkert kommer du att lyckas, ta det bara lugnt.

  21. […] där hon berättar om sin livsstil och sitt förhållningssätt till kosten. Inlägget hittar ni här och adressen till bloggen är: […]


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.