Pannacotta med Kokos och Lime

LCHF-dessert

Har lite mycket att göra just nu, så inlägget om jobbet med Restaurang Primaten får vänta ett tag.

Idag kommer därför en av mina favoritdesserter i repris, så jag hinner med livet utanför bloggen.

För jag vill ju inte att mina kära Läsare ska bli lottlösa alltför länge mellan varven.

Även om jag sällan vill ha något sött nu för tiden, så blir en finare middag alltid festligare med en efterrätt.

En pannacotta är ju ofta väldigt söt, men den här fungerar bra inom ramen för LCHF.

Hittar Du inte kokosgrädde, så ta det tjocka lagret på toppen av en burk kokosmjölk.

Om Du vill göra en helt laktosfri dessert, så passar den här pannacottan perfekt.

Ta då bara dubbel mängd kokosgrädde istället och uteslut den vanliga grädden.

Inne på Kostrådgivarna hittar Du varje vecka ett inlägg från mitt kök.

Den här gången är det en snabblagad Micro-omelette, perfekt att ta till om Du till exempel inte har tillgång till spis på jobbet.

Kokos och Lime-Pannacotta för 2

1 dl Kokosgrädde

1 dl Grädde

1 msk Sukrin, Björksocker eller Honung

1 tsk pressad Lime

½ krm Äkta Vaniljpulver

1 Gelatinblad

Lägg gelatinbladet i kallt vatten minst 5 minuter. Koka upp kokosgrädde och grädde med den sötning Du föredrar.

Ta från värmen och rör ner det urkramade gelatinbladet. Vispa ner vaniljpulver.

Häll upp i dessertskålar eller glas. Pressa limesaften direkt över gräddkrämen, då kommer smaken fram mer än om den blandas i.

Ställ i kylen några timmar att stelna. Garnera med limeskal och bär.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/03/15/pannacotta-med-kokos-och-lime/trackback/

RSS feed for comments on this post.

19 kommentarerLämna en kommentar

  1. Var hittar jag kokosgrädde ? Vilken hylla ska man leta på? Finns det typ på Ica eller Willy?

    • Hej Carolina och Välkommen till mitt kök. Kokosgrädde, Coconut Cream, finns ofta på vanliga mataffärer. Hittar du den inte, så ta bara det tjocka gräddlagret som finns i en burk kokosmjölk och använd den tunnare, magrare mjölken till något annat. Ursäkta det sena svaret, haft lite semester från bloggen 😉

  2. […] Pannacotta med Kokos och Lime […]

  3. Mmmm…!! Låter jättegott!!
    Kommer du ihåg att jag skrev om att jag hittat på ett recept med 3 äggulor i samma veva som du la ut receptet på ditt bröd med 3 äggvitor? Nu har jag äntligen bloggat om det på min matblogg:
    http://lchfveggiestyle.blogspot.com/2012/03/mat-eller-godis.html 😀

    • De såg inte så tokiga ut heller, dina godisar. För mig skulle de helt klart räknas som godis, inte mat. Men där är vi ju alla olika 🙂

      • Haha!! Jo, visst är de mer godis än mat, men du måste medge att de är nyttiga godisar i alla fall!! 😛 Och jag orkade med en hel hektisk dag tack vara några av dem!! 😀

      • Visst är de nyttiga om man jämför 🙂

  4. Hej Birgitta. Alltid lika roligt att läsa dina recept. Jag gör väldigt ofta dina fröknäcke. Tack för att du är så engagerad.

    • Hej Margareta. Vilken härlig kommentar att få så här på en fredagseftermiddag 🙂 Tack!

  5. Ser gott ut! Älskar pannacotta i olika smaker. Kul med nya tips!

    • Hej Karin och Välkommen till mitt kök. Roligt att höra att du tyckte om min skapelse 🙂

  6. Tror du man kan göra pannacotta på bara kokosgrädde? Jag tål inte mejeriprodukter…

    • Javisst, precis som jag skriver i inlägget, ta bara dubbel mängd kokosgrädde och stryk grädden. Då har du en helt mjölkfri pannacotta att njuta av 🙂

  7. Så fantastiskt vackert med hallontallrik, du borde ge ut kokböcker:)

    • Tack, Monica. Redan gjort, den här tallriken är med på sidan 154 till Keso à la Malta med Drottningsås i LCHF för seniorer 😉

  8. Lagade pannacotta i förrgår, fast genom att koka upp grädde med kokosflingor i och sedan sila av. Blir en väldigt subtil kokossmak. Måste prova din variant för att jämföra. Spännande!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.