Lax med varm Paprikasallad och ett hett LCHF-boktips

Snabb Laxrätt

Det blev ett besök på det stora varuhuset Metro en av våra första dagar i Alanya.

Där finns allt som kan tänkas till restaurang och hotellnäringen här i stan.

Men även som privatperson går det att få komma in och handla, man ber bara om ett dagkort och fyller i namn och adress.

I affären trängs mängder av bra husgeråd, elektronik, kontorsmaterial och dessutom Alanyas största utbud av mat.

Så det blev en del kompletteringar till köket, utrustningen är ju ofta rätt spartansk i hotellägenheterna.

Att köpa en bra stekpanna och kastrull kostar inte många lira, men är oumbärligt om man vill laga mycket av sin mat hemma.

Här på Kostrådgivarna.se, kan Du nu läsa mitt första Resebrev från Turkiet den här vintern.

Om Du tycker om mina snabblagade och enkla recept, så kan Du köpa en till kokbok där jag medverkar.

LCHF för familjen: Den goda vägen till mätta och friska barn av Anna Hallén, kommer snart ut i handeln.

Du kan redan nu beställa den här till specialpriset 149 kr via Anna’s blogg.

Varm Paprikasallad för 2

2 små Spetspaprikor

2 msk Smör

Havssalt och Chiliflingor

50 gr Beyaz Peynir eller Fetaost

2 msk Kallpressad Olivolja

1 tsk Balsamvinäger

1 msk hackad Timjan

Skär paprikan i strimlor. Bryn smöret och fräs paprikan tills den mjuknat. Krydda med salt och chili.

Ta från värmen och blanda med olja, vinäger och timjan.

Skär osten i tärningar och strö över salladen. Servera till smörstekt lax och gröna blad.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/01/12/lax-med-varmpaprikasallad-och-ett-lchf-boktips/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Varm Paprikasallad […]

  2. Detta lät riktigt gott! 😀 Måste jag prova någon gång!

    • Hej Eleonore och välkommen till mitt kök. Ja, det får du göra, det är både lättlagat och gott 🙂

  3. Varm paprikasallad, det låter underbart gott! Har aldrig provat Beyaz Peynir, vad är skillnaden mot fetaost?

    • Det är riktigt gott med en varm sallad så här i venterkylan 🙂 Beyaz Peynir är mildare och gjord på komjölk, annars är de rätt lika.

  4. Mmmm…!! Varm paprikasallad låter smaskens!! Men galen i lök som jag är så skulle jag nog låta en strimlad lök slinka med också…!! 😛

    • Det hade jag nog också blandat i om jag hade haft det hemma den här dagen 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.