Mjölkfri LCHF-Smoothie och Glutenfria Boktips

Mjölkfri proteindrink

Matallergierna ökar i en skrämmande takt, i spåren av den processade mat som tagit över i matbutikerna de senaste 30-40 åren.

När jag var barn var det väldigt ovanligt att höra talas om någon som inte tålde mjölk eller mjöl.

Nu har vi alla flera i bekantskapskretsen, som lever med de här problemen. Jag själv är en av dem, tål inte att äta gluten längre.

Som tur är börjar det dyka upp recept i både tidningar och kokböcker för alla som är gluten-, laktos- eller kaseinintoleranta.

I slutet på februari kommer LCHF för familjen av Anna Hallén. Jag har tillsammans med Anna arbetat fram ett 30-tal av recepten  till boken.

Det blev att experimentera fram en hel del mjölkfria recept hemma i mitt kök till boken, en spännande utmaning.

Många barn med NPF-diagnoser, som Autism och ADHD, mår bättre om de får en kost utan mjölkproteinet Kasein.

Vill Du läsa mer om barn med olika funktionshinder och vilken mat de mår bäst av?

Då kan Du läsa Energibarn, Annas första bok, även den första bok för mina recept. Hon skriver mycket intressant om hur det är att leva med lite för mycket energi i kroppen och hur en enkel kostförändring kan hjälpa många barn.

En annan bok som jag just fått hem är ”Mat som alla mår bra av”. Kokboken är skriven av Kocken Jürgen Grossman och har getts ut av Svenska Celiakiförbundet.

Boken vänder sig inte bara till glutenintoleranta utan även de med laktosintolerans, mjölkproteinallergi och sojaproteinallergi.

Den innehåller mängder av läckra recept, som fungerar även för oss som äter LCHF, ibland med några små ändringar.

Här på Allergimat, hittar Du ännu mer tips om mat för oss som är intoleranta mot det ena eller det andra.

Jag har själv testat att dra ner lite på mjölk och grädde under hösten, magen har faktiskt mått riktigt bra av det.

Kommer inte att sluta med grädde och crème fraiche, men mjölk använder jag väldigt sällan numer.

Den här proteindrycken gjorde jag häromdagen, när jag ville ha något riktigt lättfixat men ändå mättande.

Mandelgrädde från EcoMil och ett proteinrikt Paranötsmjöl från Natural Zing hittade jag på EJ’s Hälsokost.

En riktigt proteinrik energidryck, helt naturlig, som kan sitta fint efter ett hårt träningspass också.

Eller för den som är sjuk och inte klarar av att äta vanlig mat.

Smoothie på Mandelgrädde

2 dl Mandelgrädde

1 msk Brazil Nut Protein Powder

1 Ekologiskt Ägg

1 msk flytande Ekologiskt Kokosfett

 1 dl Blåbär

1 msk pressad Citron

1 tsk Kanel

1 krm Äkta Vaniljpulver

Blanda alla ingredienser i en mixer. Kör på högsta hastighet en minut, så allt blandas ordentligt och blir slätt.

Häll upp i ett vackert glas och njut av en riktigt nyttig smoothie.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/12/04/mjolkfri-lchf-smoothie-och-glutenfria-boktips/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej, trevlig sida, med mycket bra saker. Som du skriver, när man var liten var det extremt ovanligt med allergier, från 1:a till 5:e klass var jag den enda på hela skolan med mjölk- och äggallergi.
    Idag har jag kvar de allergierna och min fru är glutenintolerant, så vår kosthållning är spännande. Men det klart det går bra. Det finns mycket recept och med lite tanke går det bra att prova ut själv, som till exempel att göra goda pannkakor utan ägg, utan mjölk och utan gluten, prova gärna själv enligt http://wp.me/p1MMu5-e4
    /Tobias

    • Hej Tobias och Välkommen till mitt kök. Tack, vad roligt att höra att du tycker om bloggen 🙂 Vi har flera olika intoleransen i min närmaste Familj också, bland annat en äggallergiker, så det blir en hel del nytt skapat till kalas och andra tillfällen när vi träffas. Ska tipsa dem om din sida, perfekt för många typer av allergiker.

  2. Nötallergiker dör om dom får paranötsmjöl.
    Mandlar är heller inte bra.
    Vad gör man då?

    • Då kan du göra den på kokosgrädde istället och lägga till ett extra ägg för proteinets skull. Tror det blir riktigt gott 🙂

  3. Mmmm….!! Mandelmjölk och mandelgrädde är jättegott, och väldigt lätt att göra själv!!! Bäst blir det om man blötlägger mandeln över natten och sen mixar det med valfri mängd vatten beroende på var på mjölk- gräddskalan man vill ha den! Jag har för mig att man tar 1 dl mandel och 5 dl vatten om man vill göra mandelmjölk.
    Mandelmjölken håller sig inte så länge – max 2 dygn i kylskåpet, sen surnar den!
    Mandeln kan ligga i blöt i många dygn bara man sköljer och byter vatten varje dag, och förstås förvarar den i kylen hela tiden utom första natten/ca 12 timmarna! Faktum är att man aktiverar näringen i mandeln när den får ligga i blöt – den blir på sätt och vis groddad, även om det aldrig kommer bli nån grodd i den bemärkelsen..!! Aktiverad näring = mer lättupptaglig näring! 😀

    • Tack för jättebra tips, Anneli. Perfekt att kunna göra den själv, då slipper man ju alla suspekta tillsatser 🙂 Gjort kokosmjölk på liknande sätt förr, innan den blev vanlig i butikerna.

  4. Hej hopp! Som vanligt så har jag inte varit runt och läst matbloggar, inte ens din, på så lääänge. Som vanligt hittar man mycket smarrigt här och alla dessa härliga bilder.
    När jag lägger ut recept glömmer jag oftast att tagga med lchf fastän jag kunde. Borde tänka på det.
    Hoppas du får en härlig 2:a advent!

    Kram från ett mulet Falun!

    • Bättre ibland, än aldrig, kära Bloggvän 😉 Är väldigt dålig på att titta runt själv också, tiden vid datorn räcker inte riktigt till..
      Klart du ska tagga dem med LCHF om du har såna recept, så många fler kan hitta till dina godsaker. Det är ett väldigt sug efter bra LCHF-recept, fler och fler upptäcker hur bra man mår och hur gott det är. Kul att du halkat in på banan igen också 😉 Stor Kram från ett Östersund med lite sol då och då.

      • Njaee, har nog inte halkat. Klarar inte av att hålla dieter för närvarande utan tvärt om. Har ett potatissug utan dess like …
        Men – jag har faktiskt gått ner lite i vikt ändå. Helt ”ofrivilligt”! Hoppas det fortsätter.
        Tänkte bara sätta mig och tagga lite recept så det blir lättare att hitta det man söker. Mastodontjobb 😦

        Kram från snöigt och kallt Falun 😀

      • Du kommer nog att halka in lite framöver, även om du har broddar 🙂 Då kommer du att tappa de kilon du vill bli av med, rätt så lätt. LCHF är inte ett dugg diet, inte för mig i alla fall. Utan ett njutbart sätt att handskas med naturlig mat 🙂
        Kram från ett lika snöigt Östersund.

  5. Hej Birgitta, mandelgrädden verkar vara en spännande ingrediens men ser att den innehåller solroslecitin. Vet du varför det skulle vara bättre än sojalecitin? Boven är väl att lecitinet utvinns m h a hexan och det verkar även vara fallet för att få fram solroslecitinet?

    P.S. menar du solrosgrädde i receptet och inte mjölk?

    • Hej. Menar förstås mandelgrädde, ändrat nu:) Skulle tro att de använder solroslecitin istället för sojalecitin just för att sojaallergiker ska kunna använda produkten. Är inte så insatt som du på utvinningsprocesserna. Bra ändå att det finns något som allergiker kan använda ibland.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.