Blomkålsgratäng LCHF med rökta Musslor, Bearnaise och Halloumi

Snabbmat

Efter en dag fylld av trevligt arbete kring stugan, blev det en riktigt lättlagad blomkålsgratäng som fick stå en stund i ugnen i vedspisen.

Jag hade med ett grönt blomkålshuvud, som jag köpt av Ås TrädgårdJämtens Marknad.

Den fick bli det gröna tillbehöret i en gratäng, som passar väldigt bra för oss som äter LCHF.

Musslor är tyvärr något jag äter alldeles för sällan, ska försöka bättra mig på den punkten.

Eftersom våra förfäder oftast bodde nära vatten, så var skaldjur och fisk en stor del av deras kost.

Det var ju betydligt lättare att samla in musslor som bara satt still, än att jaga uroxe eller mammut.

I det klara vattnet i min älv finns det gott om flodpärlmusslor, som kan bli väldigt stora med åren.

Min Farfar hittade för många år sen en stenåldersyxa i älven, så det är nog troligt att dess ägare åt en del av de musslorna.

Men eftersom de är fridlysta idag, så köpte jag en burk av Abba’s rökta musslor till min gratäng.

Musselgratäng för 2

1 litet Blomkålshuvud

2 dl Bearnaisesås

1 burk rökta Musslor

½ Halloumi

½ dl Pumpakärnor

Förväll blomkålshuvudet i lättsaltat vatten, tills det blivit halvmjukt. Skär loss buketterna och lägg runt en ugnsform.

Skiva stocken tunt och lägg i botten. Bred ett lager bearnaisesås över och täck ytan med musslor.

Skiva halloumin och lägg omlott över musslorna. Strö pumpakärnor över och gratinera på 175° i 15 minuter.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/09/13/blomkalsgratang-lchf-med-rokta-musslor-bearnaise-och-halloumi/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. Fantastiska recept! Det vattnas i munnen av att läsa dom

  2. Så himla gott! Bearnaisesåsen var gudomlig och gratängen ännu bättre! Folk kommer avundas min matlåda idag!

    • Du får dela med dig av receptet och bloggadressen, så kan de också få njuta, Inger. Härligt att höra att du tycker om min mat 😉

  3. Spännande recept! Detta måste jag prova. 😀

    • Hej Ewe och Välkommen till mitt kök. Hoppas du kommer att tycka om min annorlunda gratäng 😉

  4. Blomkål och bea?! SMART!!!!
    Tycker Dillen

    • En himla god kombination är det. Bearnaise blir bra som gratängtäcke också 🙂

  5. Sitter på T-banan och läser receptet och ”smakar” på det. Älskar alla ingedienserna, kan få sådant sug ibland, efter rökta musslor. Blev paff över kombinationen men måste förstås testa! Kul att bli paff!

    • Tänk att min enkla mat från skogen i norra Dalarna, hamnar på T-banan i Stockholm… Roligt att jag kunde överraska dina smaksinnen också 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.