Chutney med Tomat, Citron och Chili

Chutney med sting

En riktigt mörk och regnig dag passade fint till lite roligt kökspyssel.

Det blev en chutney på några askar plommoncocktailtomater, med fräsch syra från citron och hetta från chili.

De små tomaterna har så mycket  smak och innehåller stor mängd av det nyttiga ämnet Lykopen.

Det kommer fram bäst i uppvärmda tomater, så det här är inte bara en god inläggning utan dessutom rena  hälsokosten.

Jag sötade min chutney med Sukrin, för att den ska fungera bra även för oss som äter LCHF.

De köpta burkarna brukar ha väldigt hög sockerhalt, så det här blev ett fint alternativ.

Du som inte vill använda sötningsmedel, kan använda honung eller agavesirap istället.

Jag har ätit tomatchutneyn till både stekt lax och grillad biff, ett väldigt smakrikt tillbehör till båda.

Tomatchutney

2 askar Plommoncocktailtomater

1 gul Lök

2 skivor Ekologisk Citron

2 msk Citronsaft

2 msk Sukrin

1 msk färsk Timjan

1 tsk Chiliflingor

Havssalt

Skala och dela löken i 6 klyftor. Skiva dem tunt. Dela tomaterna i 4 delar på längden.

Dela citronskivorna i halvmånar och skär dem i tunna bitar.

Blanda lök, citronsaft, citronbitar, sukrin och chili i en kastrull. Koka upp under omrörning.

Sänk värmen och låt puttra i 20 minuter, rör då och då.

Blanda ner tomaterna, koka upp och låt småputtra i 5 minuter. Rör försiktigt så tomaterna inte mosas.

Smaksätt med timjan och lite salt. Häll upp på rena burkar och sätt på locket. Förvara i kylen.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/08/21/chutney-med-tomat-citron-och-chili/trackback/

RSS feed for comments on this post.

11 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej!
    Går denna chutney att göra på gröna tomater?

  2. […] Tomatchutney med Citron […]

  3. aaah… sommar på burk…

  4. hur mycket chili ska de vara då?? kom visst inte med…

    • Hej Karin och Välkommen till mitt kök. Tack för att du uppmärksammade mig på missen 😉 1 tsk ska det vara, ska genast lägga till det.

  5. Mmmm…!! Supersmaskens!! Skriver genast upp ingredienserna på min inköpslista!!
    Att frysa ner lite var en bra idé!! Då kan man ju göra en större sats när man ändå är igång!! 😀

    • Kul att du gillade min chutney, Anneli. Att frysa ner sommarens härligheter är riktigt bra, när man inte vill konservera med en massa socker 🙂

  6. Mmmmm, tomatchutney ska jag göra med mina hemodlade tomater om jag får många, eller kanske av tomater köpta på ett växthus i närheten!
    Hälsningar från fröken Dill

    • Det är en mycket bra idé, fröken Dill. Stoppar man in några burkar i frysen, kan njutningen upplevas mitt i smällkalla vintern 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.