Ugnsstekt Sill med Purjolökssås, Majrova och Lingonsylt

Sill med lingonsylt

För mig har alltid sill med lingon, som det äts i södra Sverige, låtit mycket udda. Ända tills jag kom mig för att testa häromdagen.

Det smakade ju suveränt, sötsyrlig lingonsylt som kontrast till den nästan bittersalta sillen.

Sill är bland det nyttigaste vi kan äta, sprängfyllt med omega-3 och dessutom viltfångad. Den bästa sillen får Du på lösvikt hos fiskhandlaren.

Köp gärna lite extra och gör en god inlagd sill.  Sill och ägg är en bra frukost att variera med ibland.

Den här gången gjorde jag en lite annorlunda variant på löksåsen. Här hittar Du ett recept på vanlig Stekt Sill med Löksås.

Sillen fick ligga i kylen i kallt vatten över natten och rinna av ordentligt innan stekningen.

Nu fick sillen steka i ugnen med en god purjolökssås, som fått puttra en stund på spisen först. Steker Du sill på det här sättet, så blir det mycket mindre os i köket.

Jag kokade några klyftor majrova till. Förr odlades det mycket rovor, men numer är den en lite sällsynt delikatess.

Den har en mild smak av rädisa och passade mycket bra till sillen, istället för potatis. Traditionell Husmanskost på ett lite modernare vis.

Sill med Purjolökssås

2 urvattnade filéer Norsk Saltsill

10 cm Purjolök

1 ½ dl Grädde

1+1 msk Smör

Havssalt och nymald Vitpeppar

Riven Muskot

Strimla purjolöken i centimetertjocka, sned skivor. Skölj ordentligt, låt rinna av och bryn försiktigt i smör. Krydda med lite salt, mer av peppar och muskot.

Häll på grädden och låt såsen koka tills den tjocknat lite, i 10-15 minuter.

Häll purjolökssåsen i en ugnsfast form, lägg de avtorkade sillfiléerna över. Lägg några små skivor smör på sillen och grädda i ugnen på 225° i ca 20 minuter.

Koka under tiden majrovan mjuk i saltat vatten. Häll av vattnet och lägg i en klick smör. Servera sillen med majrovan och en klick lingonsylt. En kvist persilja ger fin färg och smak till.

Lingonen kokade jag dagen innan. 1 liter färska lingon kokas med 2 msk vatten på svag värme i 10 minuter.

Rör då och då så bären inte bränns fast. Ta från värmen och rör ner ½ dl Björksocker.

Xylitol, eller björksocker som det heter i hälsokostbutiken, är en produkt som inte höjer blodsockret lika mycket som vanligt socker.

Bra för diabetiker och oss som äter lågkolhydratmat. Det ger inte heller någon bismak, som många andra sötningsmedel.

Honung eller Råsocker går annars bra om Du inte har Xylitol. Det blir en mildare sötma än med raffinerat, vitt socker. Rör några gånger medan sylten svalnar.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/09/28/ugnsstekt-sill-med-purjolokssas-majrova-och-lingonsylt/trackback/

RSS feed for comments on this post.

16 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Syrlig Vitkål till Korv och Fläsk […]

  2. […] sild som pålegg men glemmer det litt. Her om dagen ble jeg inspirert av Birgitta Höglund sin blogg. Det er en super blogg som jeg får mye inspirasjon fra. Hun hadde ovnstekt sild på menyen, men […]

  3. Vilka fina matbilder du tar!

  4. hej!

    Jag har nu – äntligen – mina egna surdegsbröd i ugnen.
    Lite modifierade då jag inte hade alla ingredienser hemma. Det ena brödet fick tranbär istället för lingon och blåbär hade jag inte, men väl finfint blåbärspulver som jag tog istället. Hela brödet fick en fin lilaröd färg 😉 Det luktar något så sagolikt här.
    Längtar tills imorgon!

    • Bra jobbat, Lynn. De blir säkert riktigt läckra med blåbärspulvret. Har du gjort det själv eller köpt färdigt?

  5. Hej Brigitta!

    som vanligt ett härligt recept. Som Göteborgare är jag van att äta lingon till stekt fisck – speciellt till strömming. Nu när jag äter LCHF så har tyvärr lingonen fallit bort lite, men jag ska ta med mig receptet och fixa egna lingon som inte är så söta som de man köper 🙂

    Tack för härlig blogg!!’

    /Viola

    • Hej Viola och Välkommen till mitt kök. Roligt att höra att du tycker om min mat.
      Jag får testa lingon till min sesampanerade strömming nästa gång. Låter också gott.
      Jag äter lingon varje dag numer, med lite grädde och kanel. Det är en ljuvlig dessert 🙂

  6. Jeg må bruke mer sill. Det er jo så godt. Dette var en spennende variant. Majrova??? Fantastisk med wikipedia i norge heter det nepe :-)Det er en rotfrukt som har blitt litt glemt i den moderne matlagingen. Bruke mer av det også. Nå skal jeg i butikken å se etter sill. Takk for tips 🙂

    • Vad roligt att jag kan skicka inspiration till Norge om att äta fetsild 😉
      Majrovan kallades bara rova här förr, i England turnip. Kanske de lånat det ordet från ert nepe?

      • Vi har turnip også, men det brukes bare til dyrefor :-)Det er bra jeg har funnet bloggen din slik at du minner meg på matvarer jeg glemmer å bruke!!

      • Tack för informationen, trodde det var samma. Det är det som är bra här i bloggvärlden, vi hjälper varandra 🙂

  7. Majrova är en fantastisk grönsak! Brukar odla den varje år. Lättodlad, växer relativt snabbt och kan odlas från tidig vår till hösten. Jag tycker att de är som ett mellanting av rädisa och kålrot, lite söt och lite skarp. Jättegod verkligen! Jag brukar skära i stavar och koka i grädde, mmmmmm 🙂

    • Härligt att ha en sån odling. Har just stekt strimlad majrova, kålrot, morot och lök, ska gratinera med fetaost till middag i kväll. Din variant låter mycket god också 🙂

  8. Sill med lingonsylt har jag nog aldrig provat.

    • Stekt sill med krösamos är en lokal Smålandsdelikatess, har jag hört. Gott även här i Jämtland 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.