Äggtoddy

Påskdrink

Äggtoddy var en drink som vi fick till Påsk när jag var liten. Mamma och Pappa med Cognac, jag och min Syster med pressad apelsin.

En tradition som jag gärna delar med mig av. Efter en dag i skidbacken eller när Du kommit in efter en långpromenad, är det här en riktigt god och nyttig drink. Eller kanske som en god dessert efter all Påskmat.

Äggtoddy för vuxna

2 Ekologiska Äggulor

1 tsk Björksocker

2 msk Grädde

1 msk Cognac

Vispa gulor och björksocker riktigt hårt. Har Du inte det sockret, så går det bra med något annat sötningsmedel. Råsocker eller honung fungerar också fint.

Låt grädden få ett snabbt uppkok, vispa ner den i äggsmeten. Vispa så ner cognac, häll upp i ett litet fint glas och njut av en riktigt god Påskdrink. För en barnvänligare variant, byt ut cognacen till lika mycket färskpressad Apelsin.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/04/04/aggtoddy/trackback/

RSS feed for comments on this post.

11 kommentarerLämna en kommentar

  1. Det lät gott, men skulle inte kalla det nyttigt 😉

  2. […] Äggtoddy […]

  3. Vad läckert!!! Har aldrig provat äggtoddy, men nån gång ska väl bli den första! Det låter riktigt smarrigt!

    • Hej Anna och Välkommen hit. Då har du nåt gott att se fram emot 🙂

  4. Vad god den ser ut att var. Trevlig idé till påsk!

    • Hej Jenny och Välkommen hit. Den är riktigt god, så skynda dig att prova 😉

  5. Birgitta! Sååå gott 🙂 Ska jag absolut bjuda ungdomarna på här hemma (utan cognacen då 😉
    Hoppas du haft en härlig påsk! Själv har jag ätit gott och njutit av all härlig fisk som serverats.

    • Vad kul att du gillar min Toddy, Sanna. Påsken har varit fin, särskilt den senare delen. Har just njutit av morgonkaffet på balkongen 🙂

  6. im not sure to get everything but I see Cognac so it must be good !! PIerre in Paris

    • Hi Pierre. You are right, it is good. Eggyolks, sugar and Cognac is a perfect Eastercombination 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.