Utflykt till Paralimni

Shoppingtur till grannstan

Vi tog lokalbussen till Paralimni för att handla. Ayia Napa har inte så många bra mataffärer, mest turistbutiker och några supermarkets.

Riktigt bra slaktare och grönsaksbutiker har vi, men vill man ha lite större utbud och framförallt lägre priser, så är det värt att ta lokalbussen.

Det är inte mer än ca 6 km till Paralimni, men bussen åker en lång krokväg via Cape Greco och Fig Tree Bay. Så det blir en hel timmes sightseeing åt båda hållen, riktigt bra för ett enkelresepris på 1.50 Euro.

Paralimni ligger inte vid havet utan på slättlandet, så det är inte så mycket att se av natur. En ny och en gammal kyrka ligger mitt i stan, ett bra riktmärke så man inte villar bort sig.

Stan består av låga hus och ett stort nät av gränder, så den kan vara lite svår att hitta i. Trafiken är väldigt hektisk på de trånga gatorna, så det gäller att ta det försiktigt. Särskilt som det är vänstertrafik.

Det har hänt några gånger att jag tittat åt fel håll innan jag klivit ut i gatan, men jag har klarat mig undan med bara förskräckelsen.

Vi gick till det äldsta varuhuset, Kokkinos, de har ett bra utbud av kött, chark, ost och grönt. Den Engelska influensen på Cyperns mat märks tydligt i de stora affärerna. Det är många britter och irländare bosatta här, de har tillgång till sina korvar, såser, bönor och djupfrysta toast.

Lunch åt vi på tavernan Sintrivani, som ligger vid huvudgatan 1st April, mitt emot Kokkinos. Det är en restaurang med traditionella rätter och grillad kyckling, både för avhämtning och med en enkel servering.

Grillad kyckling är dyr om man jämför med våra Svenska butikers, men vilken skillnad i storlek och kvalitet. Att köpa med en färdiggrillad kyckling kostar 15 Euro. Men då väger den ca 2 kilo.

De är otroligt goda, köttet är verkligen mört och saftigt. Inte alls så torrt som vi är vana vid hemma.

Som Du ser på bilderna, så är våren på gång. En härlig färgprakt med alla blommor i varje liten trädgård i stan.

Afelia-Långkokt griskött med Rödvin och Koriander

Vi provade Afelia, som är en traditionell rätt här på Cypern. Den består av bitar av griskött, som fått koka i flera timmar med rödvin och korianderfrön tillsammans med potatis.

Den här dagen var det bitar av spjäll från en spädgris, köttet var så mört så det ramlade av benen.

En rätt som kanske inte är så tilltalande rent bildmässigt, men vilken fantastisk smak.

Verkligen värt sitt pris, 6.50 Euro. Jag åt en potatis, det var stor skillnad i smak mot en vanlig kokt.

Den här typen av långkokning av kött är ju på stark frammarsch nu, mycket tack vare Slow Food-rörelsen. Ett sätt att laga mat som varit modernt i tusentals år här vid Medelhavet.

Även i Sverige har vi lagat vårt kött på det här viset i alla tider, kul att det äntligen blivit på modet igen.

En kopp Cypriotiskt kaffe tog vi på ett gammalt kafé i närheten av torget. Ett riktigt gammalt ställe med äldre män som spelade kort och biljard. Totalt otrendigt, jämfört med de nyare kaféerna med plastrottingstolar i närheten. Men så mycket mer levande.

Här kommer ett recept på Afelia, inspirerat av ett som jag hittade på ayianapa.nu

Om Du inte vill äta potatis, så servera Broccoli eller Blomkål till istället.

Afelia-Cypriotisk Fläskgryta för 4

500 gr Fläskkarré i bit eller tjocka Revbensspjäll

8 skalade Potatisar

3 dl rött Vin

1 dl Olivolja

Havssalt och nymald Vitpeppar

2 msk krossade Korianderfrön

Skär köttet i stora kuber, ca 4 cm. Marinera i vinet till nästa dag. Ta upp köttet, låt det rinna av i durkslag. Spar vinet till grytan.

Skala potatisen. Bryn köttet och potatisen i omgångar, krydda med salt, peppar och koriander. Lägg över i en gryta.

Häll på vinet och vatten så det täcker köttet, låt koka upp. Puttra på svag värme med lock på, i ca 2 timmar. Ta upp potatisen efter halva tiden, värm på i grytan innan servering.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2010/02/09/utflykt-till-paralimni/trackback/

RSS feed for comments on this post.

14 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej så festligt, att jag hittade in till din sida. Jag googlade på Paralimni, för jag är intresserad av de två kyrkorna i stan. Så hamnade jag här. Vi har just varit på Cypern och Protaras, men tog en utflykt till Paralimni. Vet du något om kyrkorna där, hur gamla de är o.s.v.

    Jag håller nämligen på att göra ett resealbum för Reseguiden och vill ha lite mera kött på benen, än vad vi lyckades få, när vi var där. (Apropos kötträtterna i din blogg). 🙂

    Gilla

    • Hej Gilla och Välkommen till mitt kök. Kötträtterna på Cypern är jag däremot väl bekant med och tycker mycket om 😉
      Synd att ni inte fick tag på några såna. Vad det gäller kyrkorna är det sämre med mina kunskaper. Den stora kyrkan vid Orphanides vet jag är tämligen nybyggd, men vet ej byggår. Tyvärr, du får leta vidare, finns säkert information nånstans. Lycka till. Testa gärna nån av grytorna också 🙂

  2. I love your blog’s pictures 🙂

    • Hi Twinkie. Thank’s very much 😉

  3. Vilken härlig utflykt, det ser så skönt ut med dina soliga bilder.

    Här har vi -18 idag, förvisso sol från klarblå himmel men jag fryser och har ont i lederna av den här kylan så jag längtar verkligen till varmare breddgrader.

    • Tack Veronica. Hoppas du kan tillbringa nån vinter här nere framöver. Det är verkligen bra för kropp och själ 🙂

  4. Vilka underbara bilder! Det är så roligt att läsa om din resa. Vill ha sommar (iaf lite vår) nu!

    • Tack Emmy. Det är så skoj att ha medresenärer på det här viset 🙂 Sommaren kommer snart, bara några månader kvar nu.

  5. Vilken ljuvlig blomsterprakt! Man är så svältfödd på sådant så här års.
    Spjäll från fin spädgris låter heller inte ALLS dumt!
    Tycker fröken Dill

    • Ja, en sån här vägg av hängpelargoner skulle jag vilja ha till sommaren 🙂 Ska hem och se hur de från i fjol klarat sig över vintern. Grisen var riktigt god, vi åt lamm på samma ställe idag. Suveränt det med.

  6. Oj vad det låter gott med fläskgrytan Birgitta!
    Jag tycker jag känner doften av kött, marinad och koriander som kokar .. mmm!!

    Ska nog be gubben köpa med en flaska rött hem .. jag har nämligen två fina skivor av kalvbog och en stor fläsklägg som ska kokas idag ..
    Koriander skall få bli en av kryddorna:)

    Kram från Värmland!

    • Ja, det doftar och smakar alldeles underbart. Kul att kunna inspirera till långkok i Värmland. Men du är duktig på sånt sen tidigare, har jag sett på din fina blogg 🙂

  7. mmm..du får mig att längta!

    Efter blommor
    efter vårvinter (snart, snart, snart..)

    och efter suovas och torrkött.

    Har du sett http://slowfood.sapmi.com/ …?

    • Hej Fjällmor. Jag tar med mig vårvintern när jag kommer hem nästa vecka 😉 Ska genast kolla in länken, låter väldigt intressant. Tack 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.