Smörstekt gravad Öring med Örthollandaise

Salmo trutta fario / Bäcköring

Ädelfisk på menyn

Jag har ju sån tur, att min frys blir påfylld med både det ena och det andra från fjällen. Den här gången plockade jag fram en fin öring. Jag filéade och gravade den lätt. Perfekt mat att ta med till en strömlös stuga. Den låg i sin påse och gravades i två dygn i min kyl, kallkällan. Sen tog jag fram den, torkade av dill och vätskan som bildats och stekte den lätt i en klick smör. Resultatet blir väldigt gott.

Grava Öring med Salt, Råsocker, Vitpeppar och Dill

Har Du inte tillgång till så här fin fisk, så grava en bit lax och stek några minuter på varje sida. Jag blandar 2 delar Salt och 1 del Råsocker och mal ner lite Vitpeppar. Sen strör jag ett tunt lager på båda sidor om fisken och lägger ihop med lite Dill emellan, över och under. Stoppar fisken i en påse eller täcker formen med plast. Vänder den två gånger om dagen. Fisken drar inte åt sig mycket av sockret, så kolhydrathalten blir inte nämnvärt hög.

Jag serverade Öringen med en Hollandaise med Persilja och Citrontimjan. Här kommer recept på Hollandaisesås. Broccoli och marinerade Cocktailtomater till.

Smörstekt gravad Öring med Ört-hollandaise och broccoli

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/08/18/smorstekt-gravad-oring-med-orthollandaise/trackback/

RSS feed for comments on this post.

10 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Gravad Fjällöring […]

  2. […] Gravad Fjällöring […]

  3. […] Gravad Fjällöring […]

  4. Hej Birgitta, tusen tack för din kommentar. Ska kika lite på din blogg…

    Ha det gott,
    Nadja

    • Hej Nadja. Det var kul att hitta en så bra matblogg som din. Hoppas du gillar vad du ser på min också 😉

  5. Själv gillar jag den gravade öringen, rödingen (eller lax) ”rå”. Men jag har några bekanta som inte alls törs äta gravad fisk utan ryser vid blotta tanken. Måste prova smörstekt på dem.

    • Hej Karin. Visst är det fantastisk gott med rå gravad fisk.
      Den här blev halstrad pga att jag hade med den till stugan och bara hade tillgång till kylning i min kallkälla.
      Men jag har också haft halstrad gravad fisk på menyn på en del av de restauranger där jag jobbat. Det blir en helt annan smakupplevelse. Dina vänner kommer att gilla den 😉

  6. Minns en postkassörska som skulle stämpla in mitt ”fisketrygdslicens” (fiskevårdsavgift i Norge) för kanske 18 år sedan… Hon plirade med ögonen lite sedan sa hon – Kom ihåg att dom ska smörstekas !
    Klok kvinna det…

    • Hej Chilisalsa. Vilken förståndig kvinna.
      Jag gillar Norge. Deras fisk, deras smör och deras glada sätt 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.