Frasig rabarberpaj serverad i glas

Vårtecken

Äntligen är våren i antågande när vi kommit ända fram till Kristi Himmelsfärdsdagen.

Många har nog fått upp små späda rabarberstjälkar i trädgårdslandet, söderut är de väl redan riktigt stora.

Dagen till ära bjuder jag på en riktigt härlig vårdessert att prova nu när det är söndag mitt i veckan, passa på att njuta av rabarbern när den är som finast.

Fler rabarberrecept dyker upp framöver, prenumerera gärna på mina inlägg så du inte missar något.

Frasig rabarberpaj i glas 4 port

4 dl skivad rabarber

4 dl rivet äpple

1 dl vatten

1 msk pressad citron

Havrefras:

3 dl glutenfria havregryn

50 g smör eller kokosolja

8 torkade aprikoser

1 tsk kanel

Ca 1–2 krm salt

Blanda rabarber, rivet äpple, vatten och citron i en kastrull.

Koka upp och låt puttra på svag värme i ca 20 minuter tills det tjocknat.

Rör då och då så det inte bränns vid. Låt svalna.

Rosta under tiden havregrynen några minuter i en het stekpanna, tillsätt smöret och låt det bryna en stund på medelvärme.

Skär aprikoserna i riktigt små tärningar och blanda väl med havregrynen.

Stek under omrörning tills grynen fått fin färg, smaksätt med kanel och salt.

Saltet framhäver smakerna, använder du kokosolja så behövs lite mer än om du steker i smör.

Låt havrefraset svalna och varva med rabarberkompotten och vispad grädde eller kokosgrädde i höga glas.

Tips: Du kan variera kompotten genom att blanda i några jordgubbar, det ger en väldigt god smakbrytning.

Plommon och rivet päron, svarta vinbär och nektarin eller björnbär och finskuren apelsin är andra goda smakkombinationer till smulpajen.

För en lite sötare smak på havrefraset så kan du använda dadlar istället för aprikoser.

Receptet kommer från min kokbok Baka med frukt & grönt – en glutenfri blandning av sött och salt.

1a plats!

Igår blev jag riktigt överraskad när jag upptäckte att bakboken ligger på 1a plats i kategorin Hälsokost på Bokus Topplista! Bland 19900 böcker!

Tack till alla underbara därute som köper min bakbok, jag är så glad i er 💞

Vill du veta mer så kan du läsa om innehållet i boken här på Mynewsdesk. som 2021 blev utsedd till Sveriges bästa hälsobok på internationella kokbokstävlingen Gourmand Awards.

Vill du hellre göra en blåbärspaj så klicka på bilden här nere så kommer du till mitt recept på en sån.

Published in: on 09 maj 2024 at 07:00  Kommentera  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2024/05/09/frasig-rabarberpaj-serverad-i-glas-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.