Glutenfria små blåbärspajer

Glutenfri blåbärspaj

Gott till fredagsmyset

Idag får du ett av mina allra äldsta glutenfria bakrecept som jag hittade på för 11 år sen, strax efter att jag startat bloggen.

Riktigt gott till kvällsmys, eftermiddagsfika eller till söndagsbrunchen.

Istället för bär så kan du använda tunna skivor av äpple, päron eller plommon, det blir också väldigt gott.

Jag använder honung i receptet, men du kan välja den sötning du föredrar.

Äggvitorna du får över kan du använda till det här stekpannebrödet.

Servera pajen direkt ur formen

Blåbärspaj med nötter ca 6 port

2 dl mixade nötter

½ dl sesamfrön

2 tsk flytande honung, lönnsirap eller annan sötning

50 g smör

2 äggulor

½ tsk vaniljpulver eller vaniljextrakt

2 dl blåbär eller andra bär

Smält smöret i en stekpanna, rör ner de mixade nötterna.

Jag använde rostade hasselnötter men ta de du föredrar.

Rör ner sesamfrön och vald sötning, låt fräsa en stund.

Tillsätt lite havssalt och vanilj, det förhöjer smakerna.

Antingen gör du pajen i små formar som jag gjorde på bilderna eller ta en springform.

Flytta över hälften av nötröran i en bunke och låt svalna en stund, rör ner de två gulorna.

Fördela nöt/äggröran i botten på formarna. Ta en liten matsked i varje.

Fördela blåbären ovanpå och strössla den andra nötröran ovanpå, grädda i mitten av ugnen på 175° i ca 15 min.

Servera med vispad grädde eller kokosgrädde.

Här nere ser du en av mina bilder från senaste kokboken Gröna, sköna tillbehör, en getmesemousse med blåbär.

Mitt matfotograferande har gått framåt en del med åren, eller hur?

Getmesemousse med blåbär från Gröna, sköna tillbehör Foto Birgitta Höglund

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2020/09/04/glutenfria-sma-blabarspajer/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.