Vattenmelon fylld med sallad på fänkål, mozzarella och granatäpple

Försommarsallad

Nu är det högsäsong för minivattenmelon såg jag på affären igår, så då passar det fint att bjuda dig på den här fräscha salladen.

Den passar mycket bra till vårens och sommarens grillbufféer och kommer från en av mina kokböcker, Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv.

I den boken hittar du mängder av just gröna tillbehör, det som i mitt tycke är det viktigaste (och godaste) i en måltid.

Jag brukar ofta kombinera flera olika såser, röror och sallader till varmrätten, det förhöjer både smakupplevelsen och näringsvärdet på maten.

I boken delar jag dessutom med mig av hela min hälsoresa, hur jag ätit mig till just ett friskare liv.

Nu i april var det 15 år sen jag gick över till glutenfri lågkolhydratkost, ett beslut jag är mycket tacksam över.

Vattenmelonsallad med fänkål och mozzarella

1 vattenmelon i miniformat (eller annan melon)

100 g minimozzarella

2 dl finstrimlad fänkål

1 dl finstrimlad purjolök

1 dl finstrimlad citronmeliss

1 dl pumpakärnor

1 ekologisk citron, rivet skal och saft

½ dl citronolivolja

1 granatäpple

1–2 tsk smulat flingsalt

Dela melonen en bit ovanför mitten. Gröp ur köttet i båda halvorna med en sked.

Skär det i bitar och lägg i en bunke. Häll över pressad citron, finrivet citronskal och en tesked av saltet, vänd om så det blir väl blandat.

Låt melonen stå och dra åt sig smakerna medan du strimlar fänkål, purjo och citronmeliss.

Skär av toppen på granatäpplet, gör några snitt med kniven längs med sidorna och bryt äpplet i bitar.

Lägg in delarna eftersom i en plastpåse, stoppa in händerna och pilla ut kärnorna, så slipper du rött granatäppelstänk i hela köket.

Blanda alla ingredienserna med melonbitarna, smaka av om du vill ha mer salt.

Skär bort en bit på undersidan av det stora melonskalet, så det står stadigt. Fyll skalet med salladen och servera.

Jag i matfototagen Foto Jan Andersson

Jag fick också det stora förtroendet att ta alla bilderna själv till Gröna, sköna tillbehör.

Ett mycket roligt jobb där jag tog med rätterna till de vackraste platser jag hittade i Jämtland, jag höll på från slutet av maj ända till en bit in i september innan jag var klar med all matfotografering.

Salladen i minivattenmelonen tog jag med till en av mina favoritplatser på Bynäset, Frösön, där är jag även på bilden här ovan.

Kokboken har fått mycket beröm just för bilderna, vilket känns väldigt hedrande, jag är ju inte fotograf utan kock i grunden.

Boken kanske kan bli en fin present att ta med på vårens och sommarens fester och middagar, istället för den obligatoriska blombuketten eller vinflaskan.

Här kan du läsa mer om mina övriga kokböcker, det finns nåt för alla smaker.

Bilderna här nedan är från Nyhetsmorgon på TV 4 när jag var där häromåret och bjöd på smårätter från boken.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2024/05/04/vattenmelon-fylld-med-sallad-pa-fankal-mozzarella-och-granatapple/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.