Populär TV-mat från 70-talet – Pepparfläsk

TV-mat från förr

Först och främst vill jag hälsa alla nya läsare välkommen till min blogg, det är verkligen roligt att se att så många hittar hit.

Idag bjuder jag på ett recept som kan passa fint nu till Valborgsmässoafton, god mat att värma sig med innan brasan.

Min mamma lagade ofta pepparfläsk på helgerna när jag var liten, den är fortfarande en av mina favoriter.

Receptet kom från ett matprogram på TV som hon hade sett nån gång i början på 70-talet.

På den tiden var det inte så vanligt med TV-kockar, så det var lite extra festligt att laga och äta recepten som delades i rutan.

Mamma använde bogfläsk men här har jag använt fläskkarré, det är så mört och gott.

Då serverades grytan med kokt eller pressad potatis men nu äter jag hellre broccoli eller blomkål till.

Pepparfläsk 4 port

500 g benfritt fläskkött

4 dl grädde

1 dl chilisås

2 msk senap

50 g smör

Rejält med krossad vitpeppar

Salt

Skär köttet i tunna skivor, gnid in ordentligt med peppar och salt.

Stek i omgångar i smöret, flytta över till en gryta, vispa under tiden grädden.

Blanda ner senap och chilisås i skyn i stekpannan, när du tagit upp sista köttet.

Rör om och häll i den vispade grädden.

Låt koka upp under omrörning, häll sen ner allt över köttet i grytan.

Koka upp och låt puttra i 30 minuter på svag värme.

Servera med kokt broccoli, tomat och persilja.

Recept på min sockerfria chilisås och barbequesås hittar du i kokboken ”Birgitta Höglunds bästa grilltips”.

Kokboken är ett hett presenttips till alla grillentusiaster nu när säsongen drar igång på allvar, i länken ovan kan du köpa den fraktfritt direkt från förlaget för bara 195 kr.

Bilderna här nere från grillboken är tagna av Mikael Eriksson.

Vill du ta del av en god hallonmoussetårta till Valborgsfirandet, från min egen debut som TV-kock i Nyhetsmorgon på TV 4, så hittar du den i den här länken.

Barbecuesås och chilisås utan socker
Kryddsmör i paprika
Entrecôte med Café de Paris-smör
Grillspett med apelsinmarinerat kalkonbröst
Foliebakad torskrygg
Spritzer
Published in: on 29 april 2024 at 07:00  Kommentera  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2024/04/29/popular-tv-mat-fran-70-talet-pepparflask/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.