Hallonmoussetårta

Hallonmoussetårta ca 12 bitar

8 dadlar

2 dl solrosfrön

Skal och saft av en eko apelsin

1 dl kokosolja eller smält smör

½ dl kakao

1 tsk flingsalt

Hallonmousse

5 dl skogs/trädgårdshallon

5 torkade eko aprikoser

2 dl cashewnötter

1 dl kokosolja eller smetana

1 pressad citron

Börja med hallonmoussen, lägg cashewnötter och aprikoser i en bunke med vatten och låt stå över natten.

Skölj och låt dem rinna av väl medan du tvättar apelsinen, torka och riv skalet fint.

Mixa nötter och aprikoser slätt med kokosolja och citronsaft i en matberedare, häll upp i en bunke.

Mosa hallonen lätt med en gaffel och vänd ner i smeten, blanda om väl.

Använder du importerade frysta bär måste du först koka upp dem i en minut och låta svalna.

Diska ur och torka matberedarskålen, mixa solrosfrön till grovt mjöl tillsammans med kakao och flingsalt.

Skär dadlarna i mindre bitar och blanda ner dem, apelsinsaft/skal och kokosolja, mixa ihop till en smet.

Täck botten på en mindre springform, 15 cm i diameter, med smörpapper, en plastpåse eller plastfilm innan du klämmer fast kanten.

Tryck ut chokladsmeten i formen till en jämn tårtbotten.

Häll över hallonmoussen och bred ut den jämnt med hjälp av en slickepott.

Ställ i kylen att stelna i minst 5 timmar, garnera med hallon och citronmeliss.

Tårtan kan också förberedas och frysas in, ta då ut den och tina i kyl några timmar innan serveringen.

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv (inbunden)

Jag skapade den här rawfoodtårtan till min medverkan i Nyhetsmorgon på TV 4, när jag bjöd på smårätter från Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv.

I länken ovan kommer du till förlagets sida om boken, där kan du läsa mer om innehållet, allt är fritt från gluten och vitt socker/sötningsmedel.

Här hittar du de övriga recepten som jag hade med i TV på Köket.se, alla passar fint till att fira in våren nu i Valborgshelgen.

Vill du laga fler av mina recept så hittar du hundratals i kokböckerna i länkarna här nedanför.

Jag blir riktigt glad om du stöttar mitt skrivande genom att köpa en eller fler av böckerna, till dig själv eller som present ❤

Baka med frukt & grönt : en glutenfri blandning av sött och salt (inbunden)

Baka med frukt & grönt – En glutenfri blandning av sött och salt

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv

Gröna, sköna tillbehör som E-bok

Birgitta Höglunds bästa grilltips

Stora diabeteskokboken – Recept och råd för stabilt blodsocker

Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken som E-bok

Gammaldags husmanskost på nytt sätt- E-bok

Birgitta Höglunds hallontårta i Nyhetsmorgon på TV4

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2021/04/29/hallonmoussetarta/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.