Glutenfria nötchokladkakor

Foto Mikael Eriksson

Njutbart till söndagsfikat

Mina inlägg med glutenfri bakning med lägre halt av kolhydrater lockar väldigt många läsare, då fler och fler märker att de mår bättre av bakverk utan vetemjöl och vitt socker.

Det märks även på alla caféer som börjat lägga manken till för att locka den växande skara som äter glutenfritt och även med en mindre mängd sött.

Det är stor skillnad mot bara för några år sen märker jag när jag går ut och fikar.

När jag och Annika Dahlqvist 2011 skulle skriva kokboken ”Gammaldags husmanskost på nytt sätt- recept och tips för glutenfri LCHF och Paleo (E-bok)” så bestämde vi oss för att använda en liten mängd honung som smaksättning av bakverken.

Vi enades om att det var ett bättre val när vi nån gång vill njuta av en kaka, istället för att använda artificiella sötningsmedel då de kan inverka negativt på tarmfloran.

Kostdoktorn Andreas Eenfeldt skrev en gång att den mängd honung som fanns i ett av mina recept på mandelkakor som han publicerat var närmast homeopatisk, så han rekommenderade det sättet att baka.

Numer skriver jag valfri sötning i recepten, då det finns så många olika sorters både naturlig och konstgjord sötning, så det är bäst att alla får välja det som passar just dem.

Men var lite försiktig när du väljer sötningsmedel, igår läste jag om en ny studie från Cambridge där en variant som används i Sverige, neotam E961, funnits orsaka många hälsoproblem, om du vill veta mer så läs här.

Många har genom åren bett mig skriva en hel bakbok med naturlig smaksättning så häromåret blev den idén verklighet, här kan du läsa om Baka med frukt & grönt – en glutenfri blandning av sött och salt.

Där har jag gått ännu ett steg längre på vägen till det naturligt söta och använt bara frukt, bär och grönsaker som smaksättning av fikabröd och matbröd.

Nötkakor med choklad ca 20 st

2 ägg

2 msk valfri sötning

50 g smält smör/kokosolja

2 dl finhackade hasselnötter

1 dl rostade solrosfrön

1 msk psylliumhusk

2 tsk kanel

1 tsk kardemumma

1 krm vaniljpulver

En knivsudd salt

4 rutor mörk choklad 70-90%

10 hasselnötter

Vispa ägg och vald sötning vitt och pösigt med elvisp.

Blanda alla torra ingredienser och vänd ner i äggsmeten, rör till sist i det smälta smöret.

Fyll smeten med hjälp av två skedar i småbrödsformar på en plåt.

Grädda på 200° i 15 minuter och låt svalna på galler.

Garnera med lite smält choklad och en halv hasselnöt på varje kaka.

Här nere ser du några av mina bilder från den söta delen av ”Baka med frukt & grönt”.

Jag fick det stora förtroendet av Bladh by Bladh Förlag att fotografera den själv, ett väldigt roligt och givande jobb.

Även i ”Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv” har jag tagit med mig alla rätter ut i naturen för att ta bilderna, där finns också en del bakverk och matbröd.

Mörk chokladkaka med cashewnötter och plommon
Pepparkakskladdkaka med palsternacka, päron och lingon
Kafferep i rosenbersån med kakor från min bakbok
baka-med-frukt-002

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2024/04/28/glutenfria-notchokladkakor-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hvilke søtningsprodukter inneholder neotam? Antar at sukrin ikke gjør det?

    • Hej, nej det tror jag inte. Du får söka på Google, jag vet inte mer än det som stod i artikeln.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.