Chokladparfait som lördagsgodis

Lättfixad efterrätt

Idag bjuder jag på en krämig chokladparfait till helgen, det här lättlagade receptet har jag använt många gånger med olika smaksättningar på restaurang.

Som mest till över 500 personer när jag i början på 90-talet jobbade några somrar som kallskänka på Seglarrestaurangen i Sandhamn.

Här får du ett recept i mindre mängd, du kan lätt dubbla det om ni är fler.

Har du glassmaskin så går det bra att frysa in den där, då blir den ännu krämigare.

Vill du äta vårgröna ostvåfflor till fikat så hittar du idag mitt första recept i nya nättidningen Mandarin Media.

Chokladparfait ca 4-6 port

50 g 70-90% mörk choklad

2 äggulor

2 dl grädde

2 msk pressad apelsin

ev 1 msk sötning

1 krm vaniljpulver eller vaniljessens

Lite flingsalt

Smält chokladen ett par minuter på medeleffekt i micro eller i en skål i en kastrull med sjudande vatten.

Var försiktig så ingen vattenånga kommer ner i chokladen, då blir den grynig.

Vispa äggulorna med ev sötning till ett tjockt skum och rör ner lite i taget i den smälta chokladen.

Smaksätt med apelsinsaft, vanilj och lite smulat flingsalt, blanda väl, saltet gör att chokladsmaken kommer fram mer.

Vispa grädden, inte alltför hårt och rör ner lite av grädden i chokladsmeten innan du vänder ner resten, frys in parfaiten i små formar.

Ta fram en halvtimme innan de ska ätas och ställ i kylen, då hinner de bli lagom krämiga.

Doppa formarna i varmt vatten, stick en gaffel i parfaiten och vrid den ur formen.

Du kan också göra parfaiten i större formar. Garnera med apelsin och vispad grädde.

I morgon 17 mars är sista dagen på Adlibris Bokrea, i länkarna nedan hittar du min bakbok för 89 kr och tillbehörsboken för 59 kr.

Baka med frukt & grönt – en glutenfri blandning av sött och salt

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv

Syrliga mangobollar från Baka med frukt & grönt
Published in: on 16 mars 2024 at 07:00  Kommentera  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2024/03/16/chokladparfait-som-lordagsgodis/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.