Rödbetssallad x 2

Lättlagade julfavoriter

Jag är rätt så traditionell av mig när det gäller vilken mat som ska finnas för att julen ska bli som den ska.

Och det är jag nog inte ensam om, just julmaten hör väl till det mest traditionsbundna i vårt land.

Rödbetssallad är just en sån rätt som alltid måste finnas med, den du hittar i den här länken har jag gjort i många år.

Den har också blivit väldigt populär bland mina läsare och finns även med i E-kokboken Gammaldags husmanskost på nytt sätt, skriven tillsammans med Annika Dahlqvist.

Dagens första rödbetssallad är en med lite mer sting än min vanliga, den har blivit en ny favorit.

Jag hade slut på mina inlagda rödbetor som du ser bild på här ovan och ville inte köpa de söta på affären, så här har jag skapat två recept på rödbetssallad helt utan sötning.

Rödbetssallad med sting ca 6 port på julbordet

3 medelstora, kokta rödbetor

1 dl smetana

1 dl majonnäs

2 msk äppelcidervinäger

2 msk finriven pepparrot

1 tsk Worchestershiresauce

ca 1 tsk salt

Riv rödbetorna grovt och blanda väl med vinäger, pepparrot, Worcester och salt.

Ställ in i kylen så smakerna får mogna fram i minst en timme.

Låt rinna av i durkslag, spara spadet och använd i en smoothie eller soppa.

Blanda rödbetorna med smetana och majonnäs, ställ in i kylen och låt dra till sig en stund till.

Rödbetor med citron och tranbär

Citronmarinerade rödbetor ca 4 port på julbordet

3 medelstora, kokta rödbetor

½ dl tranbär (eller lingon)

2 msk kallpressad olivolja

½-1 tsk flingsalt

Rivet skal och saft av 1 ekologisk citron

Dela rödbetorna i åtta delar, tvätta, riv och pressa citronen.

Blanda rödbetorna med saften och det rivna skalet och smula över flingsaltet.

Strö över tranbären, blanda om salladen och låt stå en stund så smakerna mognar fram.

Fler recept och tips på naturligt god mat och bakverk hittar du i mina kokböcker, läs mer om dem i länkarna nedan.

Bilden nedanför länkarna kommer från min kokbok Baka med frukt & grönt, det är ett glutenfritt hasselnötsbröd med smaksättning av rödbetsjuice och lingon.

Stora diabeteskokboken: Tips och råd för stabilt blodsocker (Skriven med L-E Litsfeldt)

Baka med frukt & grönt – En glutenfri blandning av sött och salt

Gröna, sköna tillbehör för ett friskare liv

Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken (Skriven med L-E Litsfeldt och Patrik Olsson)

Birgitta Höglunds bästa grilltips

42. Hasselnötsbröd med rödbeta och lingon

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2023/12/08/rodbetssallad-x-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.