Bollar med smak av kanelbulle

Kanelbullens dag på mitt sätt

Innan jag började äta lågkolhydratkost för 14 år sen så var kanelbullar en stor passion, så här har jag tagit fram en boll med kanelbullesmak som passar fint för alla oss som inte äter gluten nu till Kanelbullens Dag.

De här bollarna har jag gjort flera gånger i sommar, de är perfekta att ta med i en burk på en fikapicknick, bärplockning eller som återhämtning efter ett gymbesök.

Jag har valt att ha dem naturella och inte doppa dem i kakao eller kokosflingor men det är en smaksak så där kan du förstås göra som du vill.

Kanelbullebollar ca 25 st

50 g mjukt smör

4 torkade, osvavlade aprikoser

4 torkade plommon

3 dl glutenfria havregryn

1 dl mandelmjöl

1 dl starkt kaffe

½ dl tahini, sesampasta

1 msk kanel

2 tsk kardemumma

½ tsk flingsalt

Skär aprikoser och plommon i små bitar och häll över hett kaffe.

Låt stå i en halvtimme så fruktbitarna mjuknar och drar åt sig av kaffesmaken.

Lägg smöret och de torra ingredienserna i en mixerbunke, kör med stavmixer tills allt är väl blandat.

Mixa ner frukten och sesampastan, smaka av om du vill ha mer salt, kanel eller kardemumma.

Ställ in bunken i kylen en timme, forma sen smeten till bollar med lätt fuktade händer.

Lägg dem på ett fat och ställ in i kylen tills de stelnat.

Förvara chokladbollarna i en burk i kylen eller frys in och ta fram efterhand.

Tips: Havregrynen kan ersättas med kokosflingor, hackade nötter/mandlar eller pumpafrön.

Har du inte tahini så kan du byta ut den mot kokosgrädde eller mosad avokado.

För en mer barnvänlig variant kan du byta ut kaffet mot varm choklad.

Vill du ta del av fler recept på mina glutenfria bollar och andra godsaker så hittar du här min bakbok Baka med frukt & grönt på Bokus och här på Adlibris.

Syrliga mangobollar från Baka med frukt & grönt

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2023/10/04/bollar-med-smak-av-kanelbulle/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.