Frökex med kardemumma

Frasiga kex

Du tillhör kanske dem som brukar baka mitt populära fröknäcke, här får du en liknande variant smaksatt med den underbara kryddan kardemumma.

Passar perfekt som ett gott fikabröd bara som de är eller med smör och ost på.

Tycker du om mina recept så blir jag väldigt glad om du vill stötta mitt skrivande genom att köpa någon eller några av min kokböcker.

Här länkar till de som innehåller mina mest somriga recept Baka med frukt & grönt, Gröna, sköna tillbehör och Birgitta Höglunds bästa grilltips.

De övriga kokböckerna och min matfilosofi kan du läsa mer om här.

Frökex med kardemumma

1½ dl sesamfrön

1 dl linfrön

2 msk pofiber

1 msk fiberhusk

1 msk mald kardemumma

ev 1 msk valfri sötning

1 tsk salt

½ dl smält smör eller kokosolja

2½ dl kokande vatten

Blanda samman alla torra ingredienser i en bunke.

Koka upp vatten, tillsätt smör och sötning om du vill, de blir goda även utan.

Rör ihop alltsammans ordentligt, häll ut på bakplåtspapper.

Bred ut smeten till en jämn kaka över hela plåten, min var 33×30 cm.

Grädda i mitten av ugnen på 150° i 45 minuter.

Ta ut plåten efter 30 minuter och skär kakan i små fyrkanter, det går enklast med en bakskrapa av metall.

Grädda ytterligare i 15 minuter, ta då ut plåten och sära lite på kexen.

Låt torka på 50° i 2-3 timmar, förvara i lufttät burk.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2020/07/05/frokex-med-kardemumma/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.