Lucka 2 – Ischoklad med kardemumma

Tomtens julfavorit

Idag får du ett snabbt tips på ischoklad, så du kan börjar förbereda julens goda redan nu och stoppa i frysen.

Jag tyckte inte om ischoklad när jag var liten, men sen jag började göra egen på fin choklad och kokosolja av bra kvalitet då är det en helt annan sak.

Kardemumma har alltid varit min favorit bland kryddor i bakverk och godis, tänk så gott det är även i indisk mat.

Du hittar några av mina indiska favoritrecept i Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken.

Om du nyss hittat till min blogg så kan du här läsa mer om mig och mitt kokboksskrivande.

Ischoklad med kardemumma

100 g mörk choklad 70-90%

50 g kokosolja

1-2 tsk mald eller stött kardemumma

1 krm vaniljpulver

Lite smulat flingsalt

Smält chokladen i vattenbad och rör ner kokosoljan.

Blanda ner kardemumma och vanilj, smaksätt med lite salt, det lyfter fram chokladsmaken.

Häll chokladsmeten i ett litermått och fyll upp i knäckformar, låt stelna i kylen.

Published in: on 02 december 2019 at 07:00  Kommentera  
Tags: , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/12/02/lucka-2-ischoklad-med-kardemumma/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.