Baconlindade pannbiffar med paprikamajonnäs och årets Harmoniresa

Medelhavsmat

Idag åker jag och goda vännen Therese Renåker iväg på en av våra Harmoniresor.

För tredje året i rad är det den lilla fiskebyn Makrigialos på Kreta som är målet, där vi bor på det härliga hotellet Villea Village.

Min frukost på Villea Village

Vi blir en grupp på 16 personer, så att alla ska känna sig väl omhändertagna, med större grupper än så på hälsoresor blir det lite för opersonligt tycker vi.

Vi har varje dag föreläsningspratstunder, där vi delar med oss av alla våra kunskaper inom området mat, hälsa, hormoner, stress och  lymfsystem.

Jag har en matlagningsdag där deltagarna får lära sig lite kocktips och tricks som kan vara bra att känna till även i hemmaköket.

Tidig morgongymnastik vid havet

På morgnarna delar jag även med mig av det gymnastikprogram och lymfmassage som hållit mig i form nu i 15 år.

Det blir en del utflykter i området runt byn, jag visar mina favoritstränder och de gamla grottbyggnader som finns upp mot bergen runt Makrigialos, varav en del nu används som små fina hotell.

På kvällarna äter vi gemensamma middagar med alla som vill, det här är en resa där våra gäster får bestämma själva om de vill delta i våra programpunkter.

Håll utkik på vår hemsida eller gilla vår Facebookgrupp, så blir du först att få information när vi släpper nästa års resa som troligen kommer att gå till Makarska i Kroatien.

Baconlindad pannbiff 2-3 port

400 g blandfärs

1 ägg

½ dl grädde/kokosgrädde

½ dl sesamfrön

2 msk färska örtkryddor, t ex oregano och timjan

1 msk grovkornig senap

1 tsk Worcestershiresauce

Salt och peppar

6 skivor bacon

2 msk smör

Blanda allt till smeten, rör i färsen försiktigt, ställ in i kylen att svälla en stund.

Forma färsen till 6 runda biffar, linda en baconskiva runt varje, fäst kanten med en tandpetare.

Bryn biffarna ordentligt på båda sidor, salta och peppra.

Låt eftersteka på medelvärme i ca 10 minuter, beroende på hur tjocka biffar du gjort, vänd ett par gånger.

Paprikamajonnäs

1 dl majonnäs

½ röd paprika

1 tsk paprikapulver

½ tsk balsamvinäger

Smulat flingsalt

Finhacka paprikan och blanda med övriga ingredienser.

Låt stå i kylen för att mogna i smaken en stund, smaka av om du vill ha mer sälta eller syra.

Jag serverade en tomat/gurksallad med koriander och citron till biffarna.

Här får du se lite bilder från våra tidigare resor till Makrigialos.

Jag pratar mat i Makrigialos

Grillat med våra egenlagade tillbehör till lunch på Villea Village

Therese förklarar hur hormonerna hänger ihop…

…och jag ser till att kroppen får sitt på morgonen

Hamnen i Makrigialos

Stranden med sina vackra tamarisker

Grekisk kattfamilj

Små citroner gröna…

En av alla vackra solnedgångar i Makrigialos

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/10/05/baconlindade-pannbiffar-med-paprikamajonnas-och-arets-harmoniresa/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Här hittade jag receptet på baconlindad pannbiff med örtkryddor. Stämmer det med två msk örtkryddor? Torra eller färska kryddor?

    • Hej, det ska vara färska när det är två matskedar, skriver in det i receptet. Tack för att du sa till 🙂

  2. Ja, just det! Tack!

  3. Din blogg är jättebra, alltifrån goda recept till fina bilder.
    Nu har jag en fråga. Köpte en burk färskost med pepparrotssmak på en marknad – tipsa mig om hur jag ska använda den?
    🙂

    • Tack för det ❤ Det är väldigt gott att göra en "rulltårta" av rökta laxskivor eller rostbiff och fylla med pepparrotsost. Rulla in i plastfilm och lägg i kyl, skär i skivor vid serveringen 🙂

      • Tack!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.