Äggakaka LCHF

Stadig frukost

Det här är en av de första rätterna jag hade med på bloggen för 10 år sen.

Idag finns över 1800 inlägg härinne, det har verkligen varit roligt att dela mina recept med så många.

Det har varit en stor fördel för min egen hälsa att jag startade den här bloggen i början av min LCHF-karriär, det har gjort att jag kunnat hålla mig till bra mat utan alltför stora snedsteg.

Så det finns en hel del rätter att välja bland härinne om du behöver inspiration och känner du dig lite extra generös så får du gärna köpa någon av mina kokböcker som tack.

Äggakaka

Äggakaka med bacon 2 port

6  ägg

1 dl grädde/kokosgrädde

1 paket varmrökt bacon i tärningar

2 msk smör

Salt och peppar

Vispa ihop ägg och grädde lätt, krydda med lite salt och peppar.

Bryn bacon i smöret, rör ner äggsmeten.

Rör lite mot botten och kanter, rör sen försiktigt smeten in mot mitten av stekpannan och låt steka på svag värme i  ca 20 min.

Lägg på ett lock sista minuterna, så stelnar den på ytan och blir lättare att ta ur pannan.

En äggakaka ska egentligen vändas i originaltappning men det fungerar inte så bra utan mjöl i smeten.

Coleslaw med pepparrot

Coleslaw med pepparrot 3-4 port

5 dl strimlad salladskål eller vitkål

2 dl crème fraiche/kokosgrädde

2 msk riven, färsk pepparrot

1 halv pressad citron

ev 1 strimlat äpple

Salt

Blanda kål och äpple i en bunke, pressa över citronen.

Rör ihop crème fraiche, pepparrot och salt.

Blanda allt försiktigt, låt stå en stund i kylen så smakerna mognar fram.

Servera äggakakan med coleslaw och lingon.

Här hittar du mitt recept på lingonsylt utan socker.

Sockerfri lingonsylt

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2019/05/27/aggakaka-lchf/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.