Glutenfritt bröd till söndagsfrukosten

Lättbakade frukostbröd

Innan jag började mitt glutenfria liv var jag väldigt förtjust i nybakat bröd till frukosten på helgerna.

Jag har alltid tyckt om att baka och hitta på nya recept, så när mjölet försvann ur mitt liv blev det till att lära mig att baka på ett annorlunda sätt.

Särskilt när brödet samtidigt ska innehålla färre kolhydrater, då fungerar ju inte de glutenfria mjölmixerna.

Här är ett av de första bröd jag hittade på, ett som jag fortfarande bakar ibland då det är så enkelt att göra.

I mina kokböcker Gammaldags husmanskost på nytt sätt och Låt bönor förändra ditt liv – Kokboken, hittar du många fler goda matbröd och kaffebröd.

Just nu är det bokrea på Gammaldags husmanskost, bara 129 kr mot ordinarie pris 249 kr.

Ostbröd ca 20 st små

2 ägg

1 ½ dl crème fraiche

25 g smält smör

½ dl psylliumfrön

2 msk hela linfrön

2 msk sesamfrön

2 msk kokosflingor

2 dl riven halloumi

1 tsk pofiber

½ krm salt

Rör ihop ägg, crème fraiche och smör i en bunke.

Blanda ner alla frön, kokos, pofiber, salt och riven ost, låt stå i kylen att svälla 1 timme.

Forma till matskedsstora bollar och lägg på bakplåtspapper, bred ut smeten till platta kakor.

Grädda i 200° i 15 minuter och låt svalna på galler.

Frys in och ta fram eftersom, fräscha då på dem i ugnen eller brödrosten så blir de som nybakta.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2018/03/04/glutenfritt-brod-till-sondagsfrukosten/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Kan man använda annan ost än halloumi? Fryser du den innan du river den? Annars blir det väl kladdig att hantera?

    • Hej. Du kan ju prova med annan ost om du vill, men det blir ju annorlunda. Halloumi är torr i konsistensen och går mycket bra att riva 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.