Fisksoppa med saffran på Luciadagen

Istället för lussekatt

Det är så många som delar bakrecept idag så jag tänkte bjuda på en mustig fisksoppa med saffran istället.

Det här är en av mina favoritsoppor, den passar ju väldigt bra nu i den mörkaste och bistraste tiden.

Men snart vänder det och vi går mot ljusare tider.

Jag önskar alla mina läsare en lugn och fin Lucia.

Saffransdoftande fisksoppa för 2

ca 250 g fisk, jag hade öring

1 tsk citronsaft

2 dl grädde/kokosgrädde

2 dl fiskfond

2 stora champinjoner

5 cm skivad purjolök

1 liten morot i stavar

1/4 röd paprika i strimlor

3 msk smör

0,5 g saffran

½ tsk ekologiskt buljongpulver

Salt och peppar

Filéa fisken och skär loss från skinnet. Dela filéerna i mindre bitar.

Pressa citron över och salta lätt, låt stå en stund så smakerna går in.

Bryn smöret lätt och fräs svampen några minuter.

Rör ner morotsstrimlor och paprika och stek en liten stund till.

Tillsätt purjo och saffran och blanda om ordentligt.

Häll på fonden och grädden och smaksätt med kryddor och buljongpulver.

Koka upp och låt småputtra i 30 minuter.

Blanda ner fisken försiktigt strax innan serveringen och låt sjuda ett par minuter.

Tomten med Lussekatt

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/12/13/fisksoppa-med-saffran-pa-luciadagen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tack för att du delar med dig av recept. Soppan var jättegod 😃

  2. Bra med lite motvikt till alla bakgrejer 🙂 Jag skippar saffran helt idag, men tänkte testa göra en saffranscheesecake som efterrätt till jul 🙂

    Ha det fint, här smälter snön så extra ruggigt väder idag!

    • Tack, ja det blir lätt för mycket av bakverk så här års. Ha en fin Lucia ❤


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.