Lite om hur maten förändrat mitt liv

Bra mat för magen

Jag har fått förfrågan om att dela ett inlägg här på bloggen som jag la ut på min Facebooksida igår.

För dig som trots att du känner att du gör alla rätt med kosten men ändå har problem med magen, kanske den här artikeln kan hjälpa.

Jag har själv haft magbesvär ända sen barndomen, som nästan helt försvann när jag började med helt glutenfri LCHF, alltså aldrig nåt gluten överhuvudtaget i t ex Finn Crisp eller en pepparkaka till jul.

Efter ca 4-5 år med LCHF, då jag ätit väldigt mycket grädde och ost började magen krångla igen…

Då blev det mer åt Paleo i mitt kök under några år, med uteslutande av mjölkprodukter en tid, det gjorde magen mycket gladare.

Jag började sedan försiktigt prova med get/fårost och yoghurt, nu funkar grädde och vanlig, lagrad ost ibland.

Nyfiken kock som jag är så experimenterar jag ju en hel del med min mat, så för snart 2 år sen började jag med benbuljong mest varje dag.

Det hade ännu bättre effekt på min mage, ledvärken i höfterna försvann, jag blev piggare och starkare.

Nu sen snart ett halvår så är det ett tillägg av lite bönor och mjölksyrade grönsaker som det experimenteras med.

Magen glad och nöjd, 5 kilo ner, en hel del muskler har kommit fram, tom på magen…
Inte magrutor direkt, men för en tant på snart 56 så är det klart godkänt 😉

Den största hälsovinsten är mina nästan försvunna klimakteriebesvär, inga myrkrypningar längre i mitt nervskadade ben, en ännu bättre fungerande mage, bättre sömn och en energi och styrka jag inte varit med om maken sen ungdomen.

Så, det var lite kort om hur min LCHF-resa sett ut de senaste 9 åren, hoppas det kan ge dig inspiration att våga testa nåt nytt på din väg mot en bättre hälsa ❤

Fotot här ovan är taget vid Storsjön av Therese Renåker för några veckor sen 🙂

Här kan du läsa mer om hur bönorna förändrat mitt liv de senaste månaderna.

Published in: on 22 september 2017 at 20:34  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/09/22/lite-om-hur-maten-forandrat-mitt-liv/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Tack för ditt info om ”magkliniken”. Det är alltid substans i det du skriver. Det är precis vad jag behövde läsa och har letat efter. jag har tragglat mig igenom en del artiklar på engelska om SIBO, ganska jobbigt. Det är befriande att kunna läsa på svenska och förstå allt som skrivs.

    Tack för att du delar med dig!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.