Sockerfritt iste och grönkålschips

Iste med citron och mynta
Foto Mikael Eriksson

Läskande te med tilltugg

Idag får du ett recept från min grillkokbok, på en riktigt god sommardryck.

Ett mycket bättre alternativ än de färdiga på burk, de innehåller stora mängder socker.

Mitt iste får istället en frisk smak av citron och mynta.

Jag använder Earl Grey, men välj din favoritblandning.

Tepåsarna får dra i kallt vatten, då blir det inte beskt.

Passa på att ta vara på grönkålen nu när den är som finast.

Grönkålschips kan precis som teet få en besk smak, om du gräddar dem på för hög värme.

Följer du mitt recept nedan blir de otroligt krispiga och goda.

Bilden ovan är tagen av Mikael Eriksson, som kommer hit på söndag för att ta bilderna till min fjärde kokbok.

Jag jobbar på sakta men säkert, så att alla rätter ska vara färdiga att fotografera när han kommer.

Iste med citron och mynta

1 liter kallt vatten

5 påsar te

4 kvistar mynta

Saft av 1 citron

Häll upp kallt vatten i en kanna, lägg i tepåsarna. Ställ kannan i kylen över natten.

En timme innan serveringen blandas myntakvistar och citronsaft ner.

Fyll på med is och servera i glas med en myntakvist, garnera med en smal citronklyfta på kanten.

Grönkålschips

Tacokryddade grönkålschips

4 stora grönkålsblad

1 msk olivolja

1-2 tsk ekologisk tacokrydda, eller hemgjord

Salt efter smak

Riv grönkålsbladen i chipsstora bitar och lägg i en bunke.

Ringla över oljan och krama bladen så oljan blir jämnt fördelad överallt och sprid ut dem på plåtar.

Strö kryddan och salt över, jag gjorde det bara på ena sidan men vill du ha mycket smak så vänd och krydda där med.

Ställ in att torka i ugnen på 100º i cirka en timme, de ska bli riktigt torra och spröda.

Har du högre temperatur blir grönkålen lätt bitter.

Du kan också köra dem strax under 50º i ett par timmar, då passar de även för de som äter rawfood.

Bilden nedan visar hur såg det ut när vi arrangerade omslagsbilden till grillboken.

En mycket kylig septembervecka för 5 år sen, det var 5+ och blåste 25 sekundmeter dagarna innan när jag grillade…

Tycker du om mina recept och vill sponsra mig med en slant till mitt fortsatta skrivande?

Köp då gärna Gammaldags husmanskost på nytt sätt.

Det är Micke som tagit alla vackra bilder även till den, han kan verkligen få fram själen i min mat.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/08/02/sockerfritt-iste-och-gronkalschips/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.