Glutenfria ostmuffins

Utflyktsbröd

Just nu är jag i slutfasen av förberedelserna inför min nya kokbok, fotograf Micke kommer hit till Östersund på söndag.

Det ska bli så kul att jobba med honom igen, det är fyra år sen vi gjorde Långkok för LCHF och Paleo tillsammans.

Idag får du ett av de bröd som jag tog fram till min första kokbok, LCHF för seniorer, som jag skrev med Annika Dahlqvist.

Jag brukar baka de här muffinsen när det är picknickdags, perfekt både för en dag på stranden eller till en långresa.

Om du inte hann med att köpa nån av de två böckerna innan de tog slut för några år sen, så har du chansen nu.

Förra veckan kom nytrycket, nu med titeln Gammaldags husmanskost på nytt sätt – Recept och tips för glutenfri LCHF och Paleo.

Här en bild från Ecocaféet i Östersund nu i helgen, då jag signerade kokboken.

Ostmuffins

2 dl riven, lagrad ost, typ Västerbotten

2 ägg

1 dl crème fraiche

25 gr smält smör

½ dl pumpakärnor

½ dl solrosfrön

2 msk fiberhusk

1 tsk stött brödkummin

½ tsk havssalt

Dela äggvita och gula i två olika bunkar och rör samman gulorna med crème fraiche och smält smör.

Blanda ner frön, ost, fiberhusk, kummin och salt.

Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner i smeten.

Lägg i bullformar med hjälp av två skedar, jag fick 12 stycken av den här satsen.

Grädda på 200° i 12-15 minuter, låt svalna på galler.

Frys in muffinsen och ta fram eftersom.

Värm dem då en stund i ugnen, så blir de som nybakta.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/08/01/glutenfria-ostmuffins/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.