Wonderbag – Energisnålt långkok och välgörenhet

Delad glädje

Igår hade jag ett mycket trevligt möte med Wonderbag Sweden, där vi diskuterade nya och spännande utvecklingsmöjligheter i vårt samarbete att sprida den klimatsmarta långkokningsbagen.

Ett samarbete som innebär att fler får möjlighet att laga näringsrik och god mat på ett så energisnålt sätt som möjligt.

Det ger även fattiga familjer på landsbygden i Sydafrika chansen att laga mat i en mer rökfri miljö.

Väldigt många, särskilt barn, skadas varje år då de inandas rökgaser och tillgången på ved är dessutom väldigt begränsad.

För varje Wonderbag som säljs, skänks en till en behövande familj, så det är verkligen en matlagningsmetod som ger dubbel glädje.

Här kan du läsa mer om Wonderbags positiva inverkan på miljön.

På bilden högst upp ser du den lilla kokbok jag tagit fram tillsammans med Wonderbag Sweden.

Den är fylld med långkokstips, recept och mer intressanta fakta om bagens miljöpåverkan.

Klicka på bilderna nedan så kommer du till recept som finns härinne och på Wonderbags hemsida.

Kycklinggryta…

Krämig fiskgryta…

Medelhavsgryta med oxsvans…

Sockerfri chilisås…

Pumpasoppa…

Sallad på mungbönor…

Äppelkompott…

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2017/03/10/wonderbag-energisnalt-langkok-och-valgorenhet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag tänkte testa klämma ner ett par fläsklägg i grytan och tillaga i wonderbagen. De är ju rätt rejäla och jag kan inte dela dem (om jag inte lånar grannens motorsåg ;)) Tror du de funkar i wonderbagen? Borde ju bli klara på 8 timmar tycker jag 🙂

    Trevlig helg! 🙂

    • Just när det är ben med så kan du utöka koktiden till 45 minuter, så det hinner bli riktigt varmt igenom benet. Känn efter 8 timmar om det är tillräckligt mört, annars kokar du upp på nytt i 10 min och låter stå ett par timmar till. Fläsklägg är godast när köttet faller isär, tycker jag.
      Lycka till och skriv gärna här hur det blev 🙂

      • Bra tips, skall testa det 🙂 Håller med, köttet ska trilla isär när man äter 🙂

      • Blir spännande att höra hur det går 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.