Lucka 5 – Julens rödkål

Rödkål

Rödkål med svarta vinbär 6-10 port

500 g rödkål

4 skivor varmrökt sidfläsk

2 dl svarta vinbär

1 äpple

1 gul lök

2-3 msk smör

1-2 msk balsamvinäger

10 kryddpepparkorn

10 vitpepparkorn

10 nejlikor

ca 2 tsk salt

Skär rödkål, lök och fläsk i strimlor, jag tog dem inte så tunna.

Bryn smöret  och fräs lök och fläsk utan att ta färg i några minuter.

Tillsätt kål, vinbär och tärnat äpple, låt fräsa med en stund.

Krossa kryddorna i mortel till pulver. Rör ner kryddorna och balsamvinäger.

Låt allt koka upp och puttra under lock i en halv timme. Rör då och då.

Smaka av om det behövs mer salt, kryddor eller vinäger.

Jag serverade rödkålen till en basturökt fårlägg, den passar fint till mycket på julbordet.

Den går bra att frysa och bara värma när det är dags för julmaten.

Tomten har också börjat känna av julfeelingen så smått.

Tomten

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/12/05/lucka-5-julens-rodkal/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. den godaste rödkålen jag ätit!

  2. I många recept både här och på andra ställen, både i böcker och på bloggar, så vet man inte om det handlar om stekpanna eller kastrull/gryta. I detta fall tänker jag mig att det handlar om stekpanna/gryta eftersom det är fläsk med i receptet??? När sånt inte framgår då tröttnar jag lätt på receptet. 😦 🙂

    • Du kan använda både stekpanna och gryta, det beror ju på vad du har hemma i köksskåpen. Tröttnar du på recepten så får du leta vidare 😉


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.