Lucka 1 – Tomtens efterlängtade återkomst och tips på färdkost

Kaffepaus i Oslo

Tomtens Adventskalender

Jag trodde några dagar att det inte skulle bli någon Adventskalender alls här på bloggen i år.

Jag är som vanligt nere i Alanya nu på vintern och Tomten har varit en trogen följeslagare under flera år.

Han har fått agera fotomodell i alla möjliga miljöer och blivit ett uppskattat inslag bland mina decemberrecept.

I år höll det på att gå om intet, när han fick för sig att ge sig ut lite på egen hand.

När vi kom ner till Antalya flygplats i lördagskväll, var nämligen både resväska och Tomten borta…

Nu några dagar senare har vi fått rapport om att han är han på väg hit, via München.

Fick sms från WorldTracer, som spårar förlorat flygbagage, att väskan skulle komma till Antalya i förrgår kväll.

Men ingen väska dök upp under gårdagen, när jag ringde för att fråga varför, ja då hade den inte varit med på planet från München…

Men när nu Tomten fått nog av äventyr och bestämmer sig för att komma, så ska det bli väldigt trevligt att återse honom och inte minst hela bagaget.

Så tänk på en sak när du reser, ta alltid med det viktigaste i handbagaget 🙂

Här ovan en bild från Gardermoen i Oslo förra året när vi åkte ner.

Då var det gott med ett mellanmål till en kopp kaffe, bestående av pecannötter, torkat älgkött och torkade äppelringar.

Vi har alltid med egen färdkost, så vi klarar en lång resdag med kraften i behåll.

Den här gången hade jag gjort köttfärssås på ekologisk kycklingfärs.

Den är väldigt god att äta även kall och fungerar bra att ta med genom säkerhetskontrollen.

Vi hade också med tjälknöl, kardemummafrökex från Huså Bröd, smör och några kokta ägg.

Här kan du nu köpa alla 3 sorters frökex bakade efter mitt recept på Lammboden.se.

Tomten vilar ut på Kleopatrastranden efter en lång resa...

Tomten ska förhoppningsvis snart få vila ut på Kleopatrastranden efter en lång resa…

Published in: on 01 december 2016 at 07:00  Comments (8)  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/12/01/lucka-1-tomtens-efterlangtade-aterkomst-och-tips-pa-fardkost/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag bor i Göteborg men har fortfarande inte hittat ekologisk kycklingfärs. Köper du från någon uppfödare eller hur får du tag på din ekologiska kycklingfärs? 🙂

    • Hej Sandra. Jag köper Scandinavian Organics, de finns på Coop, Hemköp och Ica bl a, borde finnas i Göteborg med. Kolla deras hemsida och maila fråga till dem annars 🙂

  2. Fick du ta med äggen oskalade ombord på flyget? Jag var tvungen att skala mina sist för att få ta med dem igenom säkerhetskontrollen!

    • Oj då, det har jag aldrig råkat ut för… Tullaren ville titta i väskan och undrade vad jag hade för gott med mig, så jag berättade vad det var. Då var det inga problem alls 🙂

  3. Så skönt att tomten har kommit tillbaka till dig! Nästa gång blir det handbagaget, basta.
    Jag är här o letar för jag ska koka buljong på älgben.
    Ha det så skönt!

    • Ja, nu får han aldrig åka incheckat mer, lovar ❤
      Härligt med älgbensbuljong, här blev det på kyckling igår. Vilka fantastiska soppor det blir 🙂
      Kram från ett kallt Alanya, men solen ska återvända i morgon… 🙂

  4. Busiga tomten ute på egna äventyr!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.