Kalkon med smaker från Medelhavet

Kalkongryta

Snabblagad kalkongryta 2 port

400 g kalkonbröst

50 g smör/olivolja

3 dl aubergine i grova tärningar

1 grön spetspaprika

1 röd spetspaprika

1 liten, gul lök

1 msk tomatpuré

1 tsk balsamvinäger

1 tsk paprikapulver

1 tsk oregano

½ tsk mynta

1 krm kanel

1 dl vatten till sky

Salt och chiliflingor efter smak

Skär kalkonbröstet i 3×3 cm stora bitar. Skär paprika och lök i grova tärningar.

Stek aubergine och lök så de får färg och mjuknar.

Tillsätt tomatpuré och låt fräsa en stund så blir smaken mildare.

Häll på vinäger, ½ dl vatten och krydda med paprika, oregano, mynta och kanel.

Flytta över allt till en gryta och låt koka ihop medan du bryner kalkonen och paprikan, krydda köttet med salt och chili.

Blanda ner köttet tillsammans med aubergineröran.

Skölj ur stekskyn med resten av vattnet och häll det över grytan, låt puttra några minuter.

Smaka av om du vill ha mer sälta eller kryddning.

Servera med en grönsallad med olivolja, balsamvinäger och majonnäs.

Aubergine och Paprika

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/10/06/kalkon-med-smaker-fran-medelhavet/trackback/

RSS feed for comments on this post.

4 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej! Jag måste säga att ditt gamla recept på ”Turkisk kalkongryta” är en stor mycket god favorit i min familj. Den påminner om ovanstående recept på ”Kalkon med smaker från Medelhavet”. Måste nog prova den också. Tack än en gång för många många fina recept. Jag har även två av dina kokböcker, ”LCHF för seniorer” och ”Långkok”. Använder dem båda flitigt. Ha en fin dag ❤

    • Tack, Monica, njuter just nu av sol, värme och god medelhavsmat på Kreta.
      På vintrarna i Turkiet äter vi ofta och gärna kalkon, med smaksättning av goda grönsaker och örter 🙂

  2. Hej,
    jag är ganska ny som följare till din blogg och tycker väldigt mycket om dina recept. väldigt inspirerande, tack.

    • Hej Renate och välkommen hit. Undrar om inte vi träffats, när jag jobbade på restaurang Sundet på Frösön?
      Roligt att höra att du tycker om mina recept 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.