Wokade räkor

Wokade räkor

Räkwok 2 port

400 g skalade räkor

3 dl små blomkålsbuketter

2 dl strimlad röd, grön och gul paprika

1 liten gul lök

1 pressad citron

3 msk smör/kokosolja

2 msk riven ingefära

2 msk curry

1 msk paprikapulver

Salt

Skär löken i smala strimlor. Fräs blomkålsbuketterna en stund så de får lite färg.

Tillsätt paprika och lök, stek ett par minuter.

Rör ner citron, ingefära och kryddor, låt fräsa med en stund.

Blanda sist ner räkorna och låt dem bara bli varma, annars blir de lätt sega.

Servera woken tillsammans med en halv avocado och citron.

Wokade grönsaker

Paprika

 

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2016/10/04/wokade-rakor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. Har just ätit wokade räkor. Stämmer det att det ska vara 2 msk curry? Nästa gång jag gör maträtten tar jag nog 2 tsk av curryn. Annars var det gott. Vi hade creme fraiche till och ökade på med mer citron.
    Eva

    • Det är så olika med styrkan på curry, så det är bäst att smaka sig fram. Precis som med salt och andra kryddor 🙂

  2. Hej Birgitta, Mitt mejl har inte med nedanstÃ¥ende recept att göra, men jag vet inte var jag skulle kunna mejla annars. Idag fick jag mejl frÃ¥n AdLibris, att din kokbok ”LÃ¥ngkok för LCHF och Paleo” definitivt är slut, vilket är väldigt trÃ¥kigt naturligtvis. Den finns förvisso kvar pÃ¥ engelska, men jag och engelska böcker fungerar dÃ¥ligt ihop. Kan du eventuellt ge mig tips pÃ¥ var jag kan fÃ¥ tag i denna kokbok (inte e-bay bara)? DÃ¥ skulle jag bli jätteglad. Med vänlig hälsning Anette Rigefalk Wingefors

    • Hej, ja tyvärr har den varit slutsåld rätt länge nu. Försökt få flera förlag att ge ut den igen, men inte lyckats. Den finns däremot på biblioteken, så du kan låna den 🙂

  3. Å det verkar gott, det får det bli under veckan.
    Jag tror jag ska ändra min signatur från Gäst till Middagsgäst. 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.