Turkisk köttfärsröra

Köttfärsröra med gröna Oliver

Nygammalt

Sen jag startade min blogg för snart 7 år sen, så har jag byggt upp ett väldigt stort arkiv med recept, det finns över 1000 på mina olika bloggar och i kokböckerna.

Jag har hela tiden hittat på nya rätter, för att du ska få lite variation i ditt kök 🙂

Nu under vintern kommer jag att ha annat för mig än att skapa nya recept hela tiden, så därför kommer jag att bjuda på en hel del av dessa rätter igen, så de inte faller i glömska i arkivet.

Ofta kommer det att bara bli ett recept med bild till härinne, men har jag nåt som jag vill tipsa om eller funderingar jag vill dela så kan det bli några rader också.

Hoppas du kommer att hitta mycket inspiration till enkel, nyttig och god matlagning.

Matig köttfärsröra 2 port

250-300 g nötfärs eller lammfärs

6 champinjoner

1 grön paprika

1 tomat

½ gul lök

2 vitlöksklyftor

10 valnötskärnor

6 st stora oliver med pimiento

3 msk smör

1 msk tomatpuré

1 msk balsamvinäger

1 tsk oregano

1 tsk ekologiskt buljongpulver

1 dl vatten

Havssalt och chiliflingor

Skär champinjoner, paprika, lök och tomat i lika stora tärningar.

Hacka valnötterna grovt. Bryn smöret och stek svampen gyllenbrun.

Blanda efter några minuter ner löken och paprikan, låt dem få lite färg. Krydda med salt och chili.

Rör ner köttfärsen och låt bryna en stund, rör så den blir finfördelad.

Tillsätt nu de övriga ingredienserna, koka upp och låt röran puttra i minst 10-15 minuter, så den blir lite simmig.

Servera med riven, lagrad ost, några tunna klyftor tomat och bladpersilja.

En klick smör är också alltid med på min tallrik, även om den inte lagts dit när jag tagit bilden.

Grönsaksmarknad

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2015/12/25/turkisk-kottfarsrora/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag hoppar gärna på ”tåget” och åker med på din matresa. Skall bli så intressant och matnyttigt att följa med.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.