Rödkål till julbordet och Tomtens Adventskalender Lucka 19

En klassiker på julbordet

Rödkål är en rätt som många har till jul, men jag har alltid tyckt att den köpta är alldeles för söt.

Därför hittade jag på en variant som passar både min smak och alla oss som föredrar lågkolhydratmat.

Rökt fläsk används mycket i tysk surkål, så det tyckte jag blev en passande ingrediens även i min rödkål.

Svarta vinbär och äpple passar också in med sina aromer av sötma och syra.

Balsamvinäger för att fördjupa syran ännu mer. Nejlikor och kryddpeppar ger goda julsmaker.

På det viset får man en väldigt god rödkål som passar till många av julens kötträtter.

Rödkålen är inte bara god och vacker i färgen, här kan du läsa mer om kålväxternas nyttiga ämnen.

Rödkål på mitt sätt ca 4-6 port på julbordet

1 klyfta rödkål ca 250 g

2 skivor varmrökt sidfläsk

1 dl svarta vinbär

1 gul lök

½ äpple

2-3 msk smör

1 msk balsamvinäger

1 tsk honung eller annan sötning

6 kryddpepparkorn

6 vitpepparkorn

6 hela nejlikor

ca 1 tsk salt

Skär rödkålen i strimlor, jag tog dem inte så tunna, det blir mer matigt då. Strimla löken och fläsket.

Bryn smöret  och fräs lök och fläsk utan att ta färg i några minuter.

Tillsätt kål, vinbär och tärnat äpple, låt fräsa med en stund.

Krossa kryddorna i mortel till pulver. Rör ner kryddor, honung och balsamvinäger.

Låt allt koka upp och puttra under lock i en halv timme. Rör då och då.

Smaka av om det behövs mer salt och vinäger.

Lucka 19

Tomten tycker om grön kål också, klicka på bilden så kommer du till ett av mina grönkålsrecept...

Tomten tycker om grön kål också, klicka på bilden så kommer du till ett av mina grönkålsrecept…

 

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/12/18/rodkal-till-julbordet-och-tomtens-adventskalender-lucka-19/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.