Kardemummakaka på Mandelmjöl

Favoritkaka

Kardemummakaka har alltid varit en av mina absoluta favoriter bland mjuka kakor.

Men numer äter jag ju inte vanliga kakor, bakade på mjöl och socker.

Därför hittade jag på en glutenfri kaka bakad på mandelmjöl istället. Den blev riktigt lyckad, den malda mandeln gör den väldigt saftig.

Frågan om man ska äta kakor överhuvudtaget, när man äter LCHF-kost brukar väcka en hel del debatt.

Här har Mariann skrivit ett bra inlägg i frågan på sin blogg, som handlar mycket om bakning på lågkolhydratvis.

Jag är av den åsikten, att är man inte sockerberoende, så kan det vara gott med en kaka till kaffet. Ibland.

Det här är alltså inget som jag gör till en vardagsvana, som det tidigare var med fika i tid och otid.

Det blir på sin höjd ett par gånger i månaden, när det ska vara lite festligare.

Då är det lätt att göra kardemummakakan till en liten tårtbit med en klick Crème Fraiche, röda och svarta Vinbär och Hallon.

Använd Sukrin istället för honung om Du vill ha ännu mindre kolhydrater i kakan.

Kardemummakaka

100 gr Smör

3 Ekologiska Ägg

1 dl Grädde

2 dl mald Mandel

2 msk Honung eller annan Sötning

2 msk Fiberhusk

2 tsk mald Kardemumma

1 tsk Bakpulver

1 krm Äkta Vaniljpulver

Smör och Sesamfrön till formen

Ta fram smöret så det blir rumsvarmt. Smörj en avlång bakform och strö i sesamfrön så det blir jämnt fördelat.

Vispa smör och honung kraftigt med elvisp, tills det blir vitt och fluffigt.

Knäck ner äggen i smöret, ett i taget. Vispa kraftigt emellan, så smöret och äggen går ihop.

Rör samman den malda mandeln med fiberhusk, bakpulver, vanilj och kardemumma. Vänd ner blandningen i smeten, tillsammans med grädden.

Grädda på 175° i ca 30 minuter, tills kakan känns fast när man trycker lite lätt med handen.

Ta ut formen och låt kakan vila en stund, innan den stjälps upp på ett fat.

Stick ner en smal stekspade längs kanten och lyft lite försiktigt från botten innan den vänds upp.

Låt kakan svalna en stund. Den blir saftig och fin om den sen får kallna under formen.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/08/17/kardemummakaka-pa-mandelmjol/trackback/

RSS feed for comments on this post.

40 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej!
    Detta måste provas till adventsfika. Men jag ska ha lite saffran i då också, så det smakar ännu mera jul.
    En fråga angående mandelmjölet eftersom jag använder köpt mandelmjöl och undrar hur mycket ska man då ska ha?

    • Det låter gott med saffran i 🙂 Mandelmjöl och mald mandel som man gör själv är likvärdigt i volym.

      • Ursäkta att jag lägger mig i… Jag tycker att mandelmjöl som man malt själv blir ”fluffigare” – antagligen för att det inte blivit ihopskakat under transporter. Om jag skulle baka på köpt mandelmjöl skulle jag ta lite mindre av det! Kanske 1½ dl istället för 2. Man får testa sig fram! 😛

      • Det är bra du lägger dig i såna här gånger 😉 Jag har kört rakt av med bra resultat, men jag fluffar upp det köpta mjölet med en sked när jag tar det i påsen så det inte blir så packat i decilitermåttet.

  2. Tusen tack för det mumsiga receptet! Både jag och min icke LCHF-troende fästmö lät oss väl smaka 🙂

    Jag funderar på om det går bra att förstora upp receptet till en långpanna eftersom jag ska baka en stor omgång till jobbet. Vad tror du?

    • Hej. Kul att höra att ni tyckte om kakan, den brukar gå hem även hos de som mest gillar ”vanliga” bakverk 😉

      Tredubbla bara receptet och grädda i en bakplåtspappersklädd långpanna. Låt svalna i formen och skär i lagoma bitar. Hoppas dina jobbarkompisar också tycker om den 🙂

      • Det blev toppen! Jag ”bröade” med riven kokos istället, det passade bra med kardemumman. Tack för hjälpen 🙂

      • Härligt att höra. Tack själv 🙂 Bra tips med kokosen.

  3. […] Receptet vi använde var Birgittas Kardemummakaka men vi bytte fiberhusken mot kokosnötsmjöl och oj vad god den var! Blir det en nästa gång […]

  4. Nu har jag bakat den här kakan! Jag är glutenintolerant men går inte på LCHF, så jag tillsatte 1,5 dl råsocker vilket gav en lätt sötma även för oss utan förfinade sinnen. Resultatet påminner extremt mycket om morotskaka, lika kompakt och flottig. När jag åt den nygräddad så var jag inte så förtjust, min sambo däremot höjde den direkt till skyarna, men nu när den fått stå framme över natten så är den fantastiskt god även enligt mig! Den har liksom satt sig lite, smakar fortfarande precis som morotskaka.

  5. […] Kardemummakaka […]

  6. Hej hej!

    Jag skiver till bl.a. DIG för att jag behöver lite tips och råd ang LCHF.

    Jag äter enligt LCHF just nu, och har aldrig mått bättre.

    Men nu till min fundering.

    Jag och min sambo planerar att skaffa barn. (vårt första).
    Är det BRA eller DÅLIGT att äta LCHF-kost när man ska bli / har blivit gravid?
    Många säger att det inte är bra för fostret?!?!?
    Att det skulle skada fostret / barnet.

    HJÄLP!!

    Emma

    • Hej Emma och Välkommen hit. Vad roligt att du mår så gott på LCHF, samma här 😉 Det här med barn är inte min starka sida, eftersom jag inte har egna. Men har hört och läst om många som mått väldigt bra på LCHF under graviditeten. Det är ju naturlig kost som vi ätit under årtusenden, i hela mänsklighetens historia. Titta in hos Kostdoktorn via den här länken, så kan du läsa om hans gravida sambo som mått utmärkt på LCHF och väntar deras barn nu i dagarna. Lycka till 🙂 http://www.kostdoktorn.se/vantans-tider

  7. Jag kan inte med sukrin, är agavesirap helt utan kolhydrater? Kan jag utesluta Husk? Jag bor på Gran Canaria och kan inte finna Husk här.
    Kakan ser jättegod ut och jag tänker pröva med honung idag.

    • Hej GunniMantus och Välkommen hit. Agavesirapen har lägre GI än annat socker och ska inte påverka blodsockret så mycket. Du kan se om det finns att köpa Psylliumfrön och prova att mixa själv till husk? Kolla med hälsokostbutikerna där. Du kanske kan beställa Fiberhusk från http://www.lchfbutiken.se/ ?

  8. Den är i ugnen nu -men är det bara jag som inte fattade var grädden skulle vara ?? Eller var jag för trött i ögat?

    • Hej Eva och Välkommen till mitt kök. Det var nog jag som var lite trött när jag skrev receptet 😉 Grädden ska förstås blandas i smeten, felet tillrättat nu. Tack för tipset 🙂

  9. Mmmmm, vad god den ser ut! Kanske får testa någon variant till våra nyplockade hallon!

    • Tack, Prinsen och Mamman. Det får ni göra, tror ni kommer att gilla den 🙂

  10. I morgon blir det kardemummakaksbakning! Jag älskar kardemumma. Å tack för alla fina recept du delar med dig till oss. Använder mig av dom ofta!

    • Tack själv, låtta 🙂 Känns fint att mina recept är uppskattade därute.

  11. Den ser jättegod ut och jag föredrar också honung och har även provat agavesirap som sötningsmedel.

    För mig blir det oftast ischoklad med mandel i eller frysta bär som mixas med hallon så det blir glass och ibland pannacotta när jag är sugen på lite efterrätt eller sötsaker.

    • Tack, Elin 🙂 Köpte agavesirap häromdagen, smaken var god naturell, men har inte testat den i bak än. Blir nog snart 🙂 Goda tips, just sånt som jag gillar också. Och mousse, parfait och fromage fungerar fint med väldigt lite sötning.

      • Åh så spännade, ser fram emot rapport om agave.
        Jag klarar inte sukrin alls. Tycker det smakar hemskt om jag ska vara ärlig. Tur du testar en hel massa olika, Birgitta så jag kan haka på 🙂

      • Rapport kommer framöver 🙂 Det är detsamma med Stevia för mig, den smaken har jag problem med. Ska testa att baka med min steviaplanta som frodas på balkongen, det kanske funkar. Sukrinsmaken tycker jag däremot är neutral, den smakar bara sött för mig. Så olika vi kan vara 😉

  12. Fantastiskt god kaka! Tack så mycket för detta goda recept!

    • Hej Ulrika och Välkommen till mitt kök. Så roligt att höra att du tyckte om den, tack själv 🙂

  13. Oj det där ser smarrigt ut!

    Jag är bara så dålig på att baka, tror jag är lite slarvig med recepten 😉

    Kram Mrs G

    • Tack Mrs G. Just bakrecept är faktiskt de enda där det oftast är viktigt att följa recepten. Annars kan man ta det på en höft 🙂

  14. Det såg riktigt gott ut 🙂

    /maria
    http://www.matochliteannat.wordpress.com

    • Hej Maria och Välkommen hit. Roligt att höra att du tycker om min lilla bakelse 🙂

  15. Efter att ha läst en deckare av Jan Mårtensson blir man alltid sugen på kardemummakaka. Det är ju siamesen Cleo de Merodes favorit.
    Hälsar fröken Dill

    • Tack för den påminnelsen, fröken Dill. Homan och Cleo var ofta med mig i sängen på kvällarna förr. Men då var det ju förstås Kardemummakaka på mix han bakade. Den här är godare, jag lovar 😉

  16. Ah, kardemummakaka är en favorit. Har klurat på hur den skulle kunna göras mjölfri, men nu kan jag ju alldeles uppenbart sluta med det! 😉 Tack!

  17. Vad glad jag blir, ett recept utan sukrin! Det måste jag testa.

    • Hje Caroline och Välkommen hit 🙂 Ja, Sukrin används flitigt, har också testat det i flera recept med bra resultat. Men det mest naturliga är ändå honung. Det går bra att byta ut Sukrinet mot samma mängd honung i de recept där jag använder det också 🙂

  18. Oj oj oj!!! DEN kakan måste testas!! Jag riktigt känner hur snålvattnet rinner till bara av att se din bild och läsa receptet!! Mmmmm….!! 😀


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.