Kryddsmör i Paprika

Smör på ett lite vackrare sätt

Det har väl inte undgått någon hur gott det är med en klick smör eller två till maten.

Det lockar fram mängder med smaker och från grönsaker även fettlösliga vitaminer.

Har man till exempel lite svårt att tycka om kokta grönsaker, så blir smaken fantastisk med en klick smör som får smälta över, när vattnet hällts bort.

Här i Turkiet säljs både grön och röd spetspaprika, de passar väldigt bra att fylla med ett gott kryddsmör.

När den sen legat i kylen ett par timmar går det lätt att skära fina, jämna skivor av kryddsmöret, som får en färgrik inramning.

Njut av ett riktigt gott tillbehör, som passar den mesta av maten inom lågkolhydratkosten.

För kom ihåg, drar man ner på kolhydraterna, så måste de ersättas med något annat energirikt.

Eftersom proteiner inte kan ätas i för stora mängder, blir det alltså det goda fettet som får ta över kolhydraternas roll i sammanhanget.

Vitlökssmör i Paprika

200 gr Smör

2 Vitlöksklyftor

Saft av en halv Citron

Några droppar Worcestersauce

Havssalt

Chiliflingor

Låt smöret stå framme i en bunke och bli mjukt i en timme. Pressa i citron, rör ner Worcester och  kryddor.

Rör smöret smidigt. Skär bladfästet av 2 spetspaprikor och ta även bort lite av spetsen.

Ta ur kärnorna och fyll med smöret. Det går lättast med en tesked eller spritspåse.

I och med att spetsen är borta, så går det lättare att pressa ner smöret i hela paprikan.

Kyl några timmar och skär skivor med en vass kniv.

Tomatsmör i Paprika

200 gr Smör

5 Cocktailtomater

½ dl finhackad Purjolök

1 tsk finhackad Timjan

½ tsk Balsamvinäger

Chiliflingor

Havssalt

Förbered smör och paprika på samma sätt som ovan, här använde jag gröna, milda Turkiska spetspaprikor.

Skär tomaterna i små tärningar och blanda samman med smör och kryddor. Fyll smöret i paprikorna.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2012/01/30/kryddsmor-i-paprika/trackback/

RSS feed for comments on this post.

29 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] 3 msk Vitlökssmör […]

  2. Att protein inte går att äta i för stora mängder är väl en sanning med modifikation?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_(nutrient)#Excess_consumption
    (även http://en.wikipedia.org/wiki/Meat#Health för köttkonsumtion specifikt).

    Sen innehåller förstås smöret mest fett, antar jag…

    Ser gott ut annars 🙂

    • Hej Embla och Välkommen hit. Allt går förstås att äta i för stor mängd, det vet jag från min överkonsumtion av bröd och pasta tidigare 😉 Frågan är varför vi skulle göra det när det gäller kött och hur nyttigt det är för kroppen i längden. Fett mår i alla fall jag bra på, så jag fortsätter att njuta av lagom stora feta köttbitar med smör och ordentligt med grönt till 🙂

  3. Vilken snygg idé!

    • Hej Henrik och Välkommen till mitt kök. Roligt att höra att du tycker om min idé 🙂

  4. Otroligt vackert tillbehör! Du får till dina bilder så fint 🙂 Kram!

    • Tack, Pia. Det är nog en kvarleva från min tid som Kallskänka, jag vill att mat ska se vacker ut också, inte bara smaka gott 🙂 Kram tillbaks.

  5. Men så gott !
    Och vackert oxå att fylla Paprika med smör och sen skiva, det här kommer absolut att hamna under min kategori ”stulna recept” 😉 Med länk till dig då förståss !

  6. GUD vad jag gillar din blogg!
    Det finns alltid så bra tips, idéer och recept här!
    Och ditt fröknäcke lovordar jag så fort jag har chansen 🙂

    Kram

    • Hej Daniela och Välkommen till mitt kök. Vad roligt att höra att du trivs här inne och tack för att du sprider min mat vidare 🙂

  7. Vilket härligt tips!

  8. Rene pryden!! Vakkert og deiligt 🙂

    • Hej Heidi och Välkommen hit. Tack, vad roligt att höra att du uppskattar mitt smör 🙂

  9. Kan bara hålla med alla andra =)
    Passar också på att ställa en fråga. En av mina favoriter är pannkaka med leverpastej. Visst låter det knepigt men jag tycker det är jättegott.
    Ett bra recept på pannkaka har jag men inget på leverpastej.
    Har du möjligen prövat att göra leverpastej med bra reslutat och minimalt med kolhydrater.
    Jag har prövat din kycklingpaté som är jättegod men det är inte detta jag vill ha just här utan en mer åt hållet av dansk leverpastej.
    Med det skulle mina lunchproblem vara ur världen…..

    • Hej DA och Välkommen till mitt kök. Min favorit förr var rostat bröd med leverpastej, så jag kan tro att det är gott på pannkaka också.
      Har inget speciellt recept på det just nu, men du kan testa att göra patésmeten med mer grädde, ansjovis och kryddor och mixa den slätare. Grädda i vattenbad som patén. Eller också tar du färdig paté och mixar med grädde och en skvätt cognac, så blir den krämigare. Lycka till 🙂

  10. Ååååh, snyggt! Och låter gott!! Ska absolut provas och definitivt ha på grillbufféerna i sommar!

    • Tack, Gloria. Just på en sån buffé blir detta smör perfekt, det håller sig kallt längre i sitt paprikafodral 🙂

  11. Mmmmmmmums!! Vackert, gott och nyttigt!! Kan det bli bättre?? 😀

    • Ja, du ser vad mycket användbart man kan göra med lite smör och grönsaker 🙂

  12. Vilket elegant sätt att servera goda kryddsmörer!

    • Tack, Fröken Dill. Ja, det blir lite mer finess än bara en vanlig rulle 🙂

  13. Vilken fantastisk idé! Spetspaprika köper jag då och då, och detta var ju ett genialt sätt att servera den på.
    Återgen tack för din underbara blogg! Även vi ”gamla ” LCHF-rävar behöver ju inspiration, och ditt fina krypin i bloggosfären hör till dem jag återvänder till gång på gång.
    Kram!

    • Hej Artemisisa, vad roligt att du också tyckte om idén med paprikan och att du trivs här. Känns fint att kunna inspirera även er som är gamla i gården 😉

  14. Tack för inspiration Birgitta.
    Kryddsmör i paprika blev jättegott. Uppskattades av alla.

  15. Men åh, det är ju genialiskt! Varför har jag inte kommit på detta förut?? Har stört mig till max på att just kryddsmör är så sabla fult vid serveringen, och nä, jag orkar inte stå och spritsa det. 😉
    Tusen tack för ett riktigt bra tips!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.