Varm Lammsallad LCHF med Aioli

Mättande salladstallrik

Vi äter inte så ofta sallad, mer än som ett litet tillbehör till varmrätten.

Men det går att göra en riktigt bra LCHF-sallad, med små bitar av lammlår som fått steka i smör och olivolja.

Det är en variant på en av mina Turkiska favoriträtter, Sac Kavurma, eller Osmanisk gryta som den kallas på Svenska.

När jag vill ha något riktigt snabblagat, är det perfekt att köpa några hekto av de färdigskurna köttbitarna hos slaktaren.

Lammköttet är ofta mycket mört och saftigt här, med en mild smak trots hög fetthalt.

Med lite finskurna grönsaker, stekta med köttet och en generös klick Aioli, blir det en sallad som borde tilltala de flesta LCHF-are.

Lollo Rosso hittar jag ibland på grönsaksmarknaderna, annars finns den på Saluhallen.

Varm Lammsallad med Paprika och Örter

300 gr fint tärnat, mört Lammkött

1 grön Paprika

1 röd Paprika

1 Tomat

½ gul Lök

2 Vitlöksklyftor

2 msk Smör

1 msk Kallpressad Olivolja

2 tsk pressad Citron

1 tsk Timjan

1 tsk Mynta

½ tsk Chiliflingor

Havssalt

Bryn lammtärningar ordentligt i smör och olja. Krydda med salt, chili, citron och örter.

Tärna grönsakerna fint och låt dem steka med köttet i 10 minuter. Smaka av om det behövs mer salt.

Lägg blad av Lollo Rosso runt tallriken, skivad Gurka och Bladpersilja emellan. Ringla över Kallpressad Olivolja och Citronsaft.

Lägg upp den varma lammröran i mitten och klicka över aiolin.

En sån här sallad ger mängder av energi, för att klara långa promenader runt stan.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/11/06/varm-lammsallad-med-aioli/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 kommentarerLämna en kommentar

  1. […] Varm Lammsallad med Aioli […]

  2. Den salladen ser god ut!

  3. Ser att vi hittat lammköttet nästan samtidigt du och jag 🙂
    Jag med Värmländsk krav-kött från Värmlandsnäs och du med lammkött från Turkiet, kul 😉

    Lammkött är nog något av det bästa jag vet tror jag, så underbart gott!!

    Kram från Värmland!

    • Visst är det riktigt gott med bra lammkött 🙂 Det blir en hel del av den varan här och när jag kommer hem har jag ett helt lamm i frysen som jag köpte i Huså i höst. En gammal lantras, Åsengårdsfår tror jag det hette. Fantastiskt mört och gott.
      Varm Kram från Alanya 🙂

      • Skall bli spännande att få följa dina recept på lamm och få ett tips eller två – lammkött är fantastisk!
        Jag har faktisk ingen aning om vilken ras mitt lamm tillhör … Jag skall fråga senare i år, då skall jag tillbaka till Värmlandsnäs och hämta en fårfiol som jag beställt till jul ♥

      • Och jag ser fram emot att äta dem 😉 Kram


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.