Hemgjord Räksallad till Grillkorv

Korvkioskmat Deluxe

Om Du, som jag, blir riktigt sugen på en Grillkorv med Räksallad ibland, så är det här det optimala alternativet.

Korven, ja det blir en med hög kötthalt, det finns mängder av goda korvar i butikerna.

Lokala charkuterier har ofta riktigt bra korv i sitt sortiment, så det finns alternativ till Scan och Sibylla.

Räksalladen blir så långt från korvkioskens man kan komma. Den sämsta jag hittade när jag sökte på nätet, var från Rydberg’s och innehåller 15% räkor. Men då får man en hel del E-nummer på köpet istället, bland annat E621 Glutamat.

Det slipper Du i min räksallad, jag försökte mig på att göra en lite nyttigare. En sallad som faktiskt innehåller räkor, Ekologiska från Änglamark blev mitt alternativ.

Jag behövde inte smakförstärkare i min sallad heller, den blev god ändå. Jag gjorde det enkelt och tog en köpt majonnäs, Kavli har en riktigt god som dessutom är KRAVmärkt.

Vill Du göra egen, så finns här ett enkelt recept på Hemgjord Majonnäs.

Nu blev ju inte min sallad lika fast som fabrikernas, jag hade varken stabiliseringsmedel eller förtjockningsmedel i min.

Vill Du ha salladen tjockare så går det bra att tillsätta lite Gelatin och sen låta den stå i kylen en timme att stelna.

Hemgjord Räksallad till Grillkorv

1 dl Räkor

2 msk Majonnäs

1 msk Crème Fraiche

2 msk finhackad Gurka

1 msk finhackad Gräslök

Lite Fransk Senap

Lite pressad Citron

Havssalt och Cayennepeppar

Blanda crème fraiche och majonnäs. Hacka räkorna grovt och låt dem rinna av väl i durkslag.

Rör ner övriga ingredienser och smaka av. Servera till en stekt eller grillad korv med hög kötthalt.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/07/10/hemgjord-raksallad-till-grillkorv/trackback/

RSS feed for comments on this post.

12 kommentarerLämna en kommentar

  1. Läste tyvärr ett annat recept på räksallad med en hel del scharlottenlök i och resultatet blev långt ifrån vad man förväntar sig med en s.k. normal räksallad.

  2. […] god både till en Lammburgare  eller en Grillkorv med hög […]

  3. […] har ofta riktigt bra korv i sitt sortiment, så det finns alternativ till Scan och […] Birgitta Höglund´s Mat This entry was posted in Recept and tagged Grillkorv, Hemgjord, Räksallad, till. Bookmark the […]

  4. Mums, äter mycket hellre din variant räksallad 🙂

    Kan tipsa att om man vill ha den lite fastare så kan man använda philadelfiaost istället för creme fraiche. Philadelfiaost är ju lite syrlig i smaken men väldigt fast i konsistens, en egenskap som är bra när man gör olika röror. Dock får man tänka på att osten är lite saltad till skillnad mot creme fraiche.

    • Tack för ett jättebra tips med Philadelphian. Använder den väldigt sällan, men till det här är det nog riktigt gott 🙂

      • Vill bara varna för att de flesta Philadelphiaostar innehåller förtjockningsmedlet karragenan. Den enda färskost jag hittat här i mina hemtrakter utan förtjockningsmedel är Cantadou. Min IBS-mage tål inte karragenan, det blir lika illa som om jag hade ätit gluten och det tog ett tag innan jag förstod att det måste vara karragenanet jag reagerade på när jag för övrigt var bombsäker på att jag inte ätit något med gluten eller något annat jag inte tål. Karragenan finns i en mängd varor tyvärr… Din räksallad är väldigt god! 🙂

      • Då är det nog därför jag alltid tyckt mycket bättre om Cantadou, köper aldrig Philadelphia 🙂
        Tack för att du delade med dig av det ❤

  5. Det ska jag göra, men det dröjer nog ett tag. Har fullt upp just nu.. Men det är verkligen en rätt jag kan längta efter ibland 🙂

  6. Det här receptet blir svårt att översätta till Vegetariska… men det gör inget!! På min blogg kan du se vad jag gjorde med Paneeren jag gjorde härom dagen..!! 😀
    http://anneli-in-da-house.blogspot.com/2011/07/saag-paneer-typ.html
    Hade jag bara haft lite ingefära och vitlök hemma hade det blivit ännu godare än vad det blev, men det blev riktigt bra ändå!! 😀

    • Tur du har så bra fantasi själv, så behöver du inte konvertera mina recept till vegetarianismen varje dag 😉 Så gott det såg ut, dt måste jag testa när jag får tid över. Tack för tipset 🙂

      • Ha ha ha!! Ja fantasin har man mycket nytta och glädje av!! 😀
        Roligt om du testar att göra Saag Paneer!! Jag har aldrig lyckats få till smaken riktigt så där som det smakar på restauranger, men det kanske du lyckas med!?! Du får lägga ut din variant på rätten när du testat dig fram till nåt du tycker blir bra!!


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.