Pepparkakor à la LCHF

Kryddiga kakor

Nu tror Du väl kanske att bloggskribenten drabbats av solsting, som kommer med recept på Julkakor lagom till Midsommar.

Men visst är det gott med en pepparkaka med ost och smör på ibland, då spelar inte årstiden så stor roll.

Så trots sommarvärme, åtminstone bitvis, bjuder jag idag på Glutenfria Pepparkakor bakade på LCHF-vis.

Kryddblandningen till mina kakor har jag tagit från Mammas pepparkaksrecept, som hon alltid bakade till jularna förr.

Just att koka upp de malda kryddorna med smöret, får dem att ge ifrån sig mängder med extra smaker.

Vill Du inte bryta traditionerna, så går det ju alltid att spara mitt recept till december.

En del tycker kanske att man inte bör äta kakor alls, när man äter lågkolhydratkost.

Men jag är av den åsikten att det hör till livets goda med en kaka till kaffet då och då.

Därför experimenterar jag lite med recept som inte påverkar blodsockret på samma sätt som kakor där mjöl och socker spelar huvudrollen.

Likväl att många finner en öl, en drink eller ett glas vin som höjden av njutning när det är sommar, så tycker jag vi ska kunna njuta av en god, till och med nyttig kaka ibland.

Läste just en mycket intressant artikel om behandling av Diabetes och våra olika näringsämnens inverkan på kroppen.

Vi reagerar alla olika, en del samlar tyvärr på sig alldeles för stor övervikt och blir sjuka av vår tids kolhydratstinna mat.

Titta in på Dr Dahlqvist’s LCHF-blogg och ta del av Dr Jörgen Vesti Nielsen’s artikel. Den är lång, men mycket läsvärd.

Pepparkakor ca 20 st

100 gr Smör

2 krm malda Nejlikor

2 krm mald Kardemumma

2 krm mald Kanel

1 krm mald Ingefära

2 dl Mandelmjöl

2 msk Fiberhusk

2 msk Sukrin

1 Ekologiskt Ägg

Lägg smör och kryddor i en kastrull. Ge ett hastigt uppkok, rör om väl och låt sen svalna lite.

Blanda mandelmjöl, fiberhusk och sukrin i en bunke. Vispa ner kryddblandningen. Rör sist i ägget, blanda väl.

Ställ i kylen att svälla en halvtimme. Rulla matskedsstora bollar och platta till ordentligt.

Lägg på bakplåtspapper och gör mönster i degen med en gaffel.

Grädda på 200° i 10-12 minuter. Låt svalna på galler. Frys in och ta fram kakorna eftersom, fräscha gärna upp dem lite i en varm ugn.

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2011/06/19/pepparkakor-a-la-lchf-2/trackback/

RSS feed for comments on this post.

30 kommentarerLämna en kommentar

  1. Går det att använda kallpressad kokosolja istället för smör & kan man använda Xylitol istället för sukrin (jag tänker på eftersmaken)?
    Skulle man kunna göra dem här pepparkornar med pepparkaksformar?

    • Ja, du kan använda kokosolja och xylitol. Smaka av med salt så du får en god balans. Tror inte de går att kavla, tyvärr.

  2. […] Blev goda med lite ädelost på! repeptet här […]

  3. […] tog ett recept av Birgitta Höglund men dubblade satsen och tog mer kryddor än vad som stod att man skulle göra […]

  4. Oj de ser jättegoda ut men… jag är jätterädd att använda Fiberhusk… varje gång jag ätit nåt med det i så har jag fått jätteont i magen nån timme senare… :/ Och då snackar vi magont med stort… O som i ONT 😦 Vad kan det bero på? För lite vattenintag? Hur många litrar bör man dricka om man ätit nåt med fiberhusk i? Jag låter alltid fiberhusken ligga o svälla i minst 10 min som alla säger att man bör göra. Men jag har blivit jättenojig nu… 😦

    Tack på förhand…

    • Hej Caroline och Välkommen hit. Har hört om fler som får ont i magen av Fiberhusk, tråkigt. Kanske kan det hjälpa med mer vatten, men troligen är det väl så att du inte tål de här fröna. Du kan prova med att använda Pofiber istället, kakorna blir nog lite torrare, men säkert goda ändå. Prova med lite mer Pofiber än Fiberhusk första gången, då det binder lite sämre. Lycka till och hör gärna av dig hur det går 🙂

  5. Ehm, hur ser era ut när ni gräddar dom? Mina bubblar hysteriskt av smöret å det blir liksom stora pölar smör utanför. Nån som vet varför? Allt annat badar liksom i fettet 😦 *ledsen*

    • Hej Bettina och Välkommen hit. Vad tråkigt att de blev så, mina har blivit riktigt bra. Rör ihop smeten ordentligt så smöret blandas väl med de övriga ingredienserna. Prova annars med en matsked till av Fiberhusk. Kanske kan bero på vilken typ av mandelmjöl du använt? Lycka till, hoppas du blir gladare nästa gång 😉

  6. Tack för pepparkaksreceptet. Det blev bra och gott. Jag hade inget mandelmjöl, jag malde sötmandel i stället. Skållade först. Tog lite honung istf sukrin samt 6 kryddmått malen pepparkakskrydda.

    • Tack själv, Britt, roligt att du tyckte om dem. Bra att få dina receptändringstips också 🙂

  7. Tack för receptet! Klart man vill ha pepparkakor att äta till alla goda lagrade ostar… 😉

    Jag får det till 0.6 gram kh per kaka med Sukrin (räknade inte in kryddorna men det blir väl försumbar mängd) samt om man gör mandelmjölet själv av sötmandel eller köper från Lidl. Ungefär 65 kalorier blev det också, om någon skulle vara intresserad av det. 🙂

    • Tack själv, Lillnettan. Perfekt med bloggvänner som är duktiga på att räkna, det är ju min totalt svaga sida 😉

  8. Tack ännu ett spännande recept. Det här är ju rena nyttigheterna. Jag kommer att tänka på Hildegard av Bingens nervkakor. Vi blir säkert både lugna och starka av kakorna. Ska testa men jag tar förstås honung 🙂

    http://www.hildegardvanner.se/recept.html

    • Ja, det var riktiga hälsokakor det 🙂 Tror nog vi mår gott av att äta våra gamla traditionella kryddor lite oftare. Och honung med, i liten mängd, det är bara hälsosamt 🙂

  9. Nu ska här bakas omgående! Återkommer med hur de smakade. Jag är också emot sötningsmedel så jag kommer byta ut sukrinet mot agave sirap. Tack för receptet Birgitta. Vilken pärla du är till inspiration. Kram.

    • Tack, vad glad jag blir åt dina ord, Trillian 🙂 Stod faktiskt och tittade på Agavesirap på affären igår, blir intressant att höra hur dina kakor blev. Kram tillbaks.

      • Kanonkaka! Inte för söt och ändå massor med smak. Jag gillade dem skarpt. Jag tog bara 1 msk agave och då blir det 1 kolis per kaka.

      • Vad kul att du testbakade så snabbt och tyckte om dem. Bra att få uträknat kolhydratinnehåll också, där har ni min svagaste sida. Har aldrig gillat att räkna. Vare sig, matte, kalorier eller numer kolhydrater 😉

  10. Har du testat att göra dessa med björksocker? Blev det bättre eller sämre?

    • Nej, mitt björksocker är slut. Men skulle tro att det fungerar bra också 🙂

  11. Åh vad goda dom ser ut. 🙂
    Måste baka jag med, här framöver. Gott gott!

    • Hej Elin och Välkommen hit. Roligt att du tycker om mina pepparkakor, mitt i sommaren 😉

  12. Jättebra! Din blogg är jätteuppskattad ska du veta!

    • Hej Eric och Välkommen hit. Vad roligt att höra att du tycker om mina recept, sånt uppskattas 😉

  13. Angående pepparkakor bara på julen eller inte så tycker jag det verkar vara så att köpepepparkakor kan ätas när som helst, men BAKA pepparkakor – det gör man bara till jul!! Alltså enligt ”folk”!
    Men vem bryr sig vad det är för årstid – dessa ska bakas på studs!!! 😀
    Tack för receptet!! 😀

    • Precis, visst är det konstigt 😉 Tur vi är fler som gör som andan faller på, när som helst.

  14. Åh, dom ser jättegoda ut! Men jag klarar inte av Sukrin alls, spelar ingen roll hur lite jag tar, sätters direkt i halsen och där stannar den olustiga känslan kvar…. Vet du om de blir alldeles oätliga utan eller om man kanske kunde ta lite honung?

    • Hej Caroline och Välkommen till mitt kök. Intressant med din reaktion på Sukrin, den har jag inte hört förut. Jag är av naturen lite skeptisk mot sötningsmedel.
      Du kan byta ut det mot det mest naturliga vi har, honungen. Ta 1-2 msk, smaka dig fram. Mandeln ger också en del sötma, så de kan nog bli rätt goda även helt utan sötning. Lite vaniljpulver kan också vara gott i. Lycka till 🙂

      • Tackar för svaret! Skall aboslut prova med honung.

      • Honung sätter väldigt bra smak på kakor och det behövs bara lite 🙂


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.