Rimmad Kyckling till morgonkaffet på balkongen

En kopp kaffe med Rimmad Kyckling, Smör och Ost. Plommon är gott till

Smörgås utan bröd

Vi har kört en ganska strikt variant av LCHF den första tiden här nere i Alanya, inte ätit nåt surdegsbröd alls. Men jag vill gärna ha nåt att tugga på till morgonkaffet på balkongen. Då är det gott med en skiva stekt, rimmad kyckling med smör och ost på. Några skivor plommon, tomat eller inlagd gurka är gott till.

Jag har gjort det här kallskurna pålägget i flera år här nere, brukar göra den på kalkonbröst när jag får tag på det. Är inte så lätt att hitta alla gånger, men om jag inte dyker på kalkon, fungerar det med kyckling eller nötkött. Hemma gör jag den på älgkött, som jag skär i bitar om ca 5cm omkrets.

Det här är baskryddningen, sen varierar jag med olika örter, paprikapulver eller chili, beroende på vad jag vill använda den till. Men på morgonen räcker det med bara vanlig rimsaltning, är inte så sugen på kryddstark mat den tiden på dygnet.

Rimmad Kyckling med Soya, Svartpeppar, Havssalt och Honung

Rimmad Kyckling

4 Färska Kycklingbröst

2 msk Havssalt

1 msk Japansk Soya

1 tsk Honung el Råsocker

Peppar

Strö salt och peppar runtom kycklingbitarna, ringla honung och soya över. Lägg i en form i kylen, vänd två gånger per dag. Låt dem ligga i lagen i 2 dygn. Ta sen upp dem, torka av och stek i smör i ca 20 min. Låt kallna. Jag skär skivor eftersom och äter med smör och ost på eller som en kall lunch.

Vi kliver upp när Minaretutroparen kör med första morgonbönen. Då får vi vara med om en riktigt vacker soluppgång över Taurusbergen, vars högsta toppar är på över 2000 meter här runt Alanya.

Gryning över Taurusbergen i Alanya

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2009/10/20/rimmad-kyckling-till-morgonkaffet-pa-balkongen/trackback/

RSS feed for comments on this post.

6 kommentarerLämna en kommentar

  1. Jag gjorde rimmat kycklingbröst för ett tag sen. Det blev jättegott, som allt jag lagat av Birgittas recept. Känns så lyxigt att göra eget smörgåspålägg. Även om jag inte äter smörgås

    • Roligt att du tyckte om den och de andra recepten, Åsa. Pålägg passar väldigt fint även utan smörgås 😉

  2. […] Rimmat Kycklingbröst […]

  3. […] Rimmad Kyckling […]

  4. Har precis hittat din fantastiska blogg och det blir till att följa. Älskar själv både allt om mat och Alanya.kom hem den 14 från en underbar vecka där o där kan man lätt leva på grönsaker för vilka marknader det var. Ha det så skönt o jag ser fram emot att läsa om vidare. Hösthälsningar !

    • Hej Catrin och Välkommen till min blogg. Kul att du gillar både den och Turkiet 🙂 Kommer att bli mycket gott som dyker upp här framöver, fint att du vill följa med på min resa.


Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.