Snabblagad grön wok med curry

Currywok till grillat

Vårens godaste snabbmat

Den här veckan har gått i snabbmatens tecken här på bloggen, alla recept har varit riktigt lättlagade men med så mycket smak och näring som möjligt.

Klicka på bloggnamnet häruppe och scrolla sen neråt så kommer du lätt åt att kolla in alla recept.

Dagens tips passar fint nu när många dammat av grillen inför våren, den fungerar förstås att laga även i stekpannan/grillpannan om du inte har en utegrill.

Currywok 2 port

3 dl blomkål i små buketter

2 dl strimlad zucchini

1 strimlad paprika

1 strimlad lök

1 dl kokosgrädde/grädde

2 msk kokosolja

1 msk curry

½ msk glutenfri tamarisoja

Salt och paprikapulver

Woka det gröna hastigt i het kokosolja, smaksätt med curry, paprika och salt.

Häll på grädde och soja, låt puttra en liten stund.

Jag serverade woken till en grillad fläskkotlett, halloumi och tomat.

Här några småbilder från nyinvigda kryssningsfartyget Birka Gotland, där vi firade Lennarts 81-årsdag i början på veckan.

433879739_299643233017228_1644466341495057730_n

Vi har under våra 21 år tillsammans tillbringat de flesta av hans födelsedagar vid Medelhavet, i år blev det Östersjön istället.

Vi hade vädergudarna på vår sida, strålande sol med så gott som vindstilla och +17.

På födelsedagen åt vi den bästa brunch vi fått på en kryssning, fantastiska smaker med fokus på nordiska och gotländska råvaror.

Som vanligt är det inget sponsrat samarbete när jag skriver om resor utan helt min personliga åsikt, jag betalar mina resor själv.

Men vill du ta del av en hel kokbok med mina bästa grillrecept så hittar du här Birgitta Höglunds bästa grilltips för bara 195 kr inklusive frakt att beställa direkt från Lumio Förlag.

Bokförlag som ger ut mina kokböcker samarbetar jag mer än gärna med, jag får en blygsam royalty för varje bok som säljs, det sätter en liten guldkant på min tillvaro som sjukpensionär.

Birgitta Höglunds bästa grilltips

Published in: on 12 april 2024 at 07:00  Kommentera  
Tags: , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2024/04/12/snabblagad-gron-wok-med-curry/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Skriv gärna en kommentar så jag får höra vad du tycker om min blogg!

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.